ساعت 9:49 ق.ظ
امروز 6 مرداد 1403
رشد ارزی
رشد ارزی ۱۳ درصدی صادرات استان اصفهان/مشکلی در عرضه و تولید سیمان در اصفهان وجود ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از رشد ارزی 13 درصدی صادرات استان اصفهان خبر داد.

به گزارش نیمروز خبر، امیرحسین کُمیلی، روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت  ” بزرگداشت روز صنعت و معدن”  برگزار شد، اظهار کرد:میزان صادرات استان در سال گذشته ۲ میلیون ۳۸۵ هزار تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۲۸۹ هزار دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۱ درصد از نظر وزنی و ۱۳ درصد از نظر ارزی رشد داشته است.

وی اضافه کرد: ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان در سال ۱۴۰۱ به ۹۲ کشور جهان صادر شد که مهمترین مقاصد صادراتی استان کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، امارات و افغانستان بود.

کمیلی گفت: روابط اصفهان با کشورهای همسایه بعنوان مزیت این استان محسوب می‌شود و از همین رو ما صادرات خوبی را می‌توانیم به این کشورها داشته باشیم.

وی ادامه داد: گسترش روابط ایران و چین در نظام صادرات و واردات موثر خواهد بود اما نگاه ما به این روابط، بیشتر صادراتی است و باید از این فرصت‌ نهایت استفاده را ببریم.

سرمایه در گردش، تامین انرژی و نیروی ماهر، چالش‌های صنایع استان

کُمیلی با اشاره به اینکه سرمایه در گردش، تامین انرژی و نیروی انسانی ماهر چالش‌های جدی صنایع استان اصفهان محسوب می شود، گفت: البته مشکل عمده ای از نظر نیروی کار و کارگری در بخش صنعت، معدن و تجارت استان و اختلاف عمده‌ای بین بخش کارگری و کارفرمایی این خطه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اشتغال خوبی از طریق توسعه بخش تولید و صنعت در استان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: وضعیت اشتغال و نیروی کار در بخش‌هایی از استان منفی است و بطور تقریبی نیروی کار بومی در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و اردستان وجود ندارد و این وضعیت در مبارکه و نجف‌آباد هم به نوعی وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان ادامه داد: مُولدسازی قانون جدیدی نیست و از سال‌های پیش هم وجود داشته اما در زمان حاضر مورد تاکید بیشتر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اداره کل صمت متولی مستقیم بخش کارگری و مولدسازی نیست و باید اطلاعات دقیق و کاملتر را در این زمینه‌ از اداره کل تعاون کار و رفاه و اجتماعی و اداره کل اقتصاد و امور دارایی استان کسب کرد.

کمیلی افزود: سرمایه‌های راکد و ساختمان‌های مازاد در بخش دولتی که سال‌ها بلااستفاده باقی مانده و در حال مستهلک شدن است، در این طرح تبدیل به احسن می شود و به افرادی که می‌توانند از آنها استفاده کنند واگذار و از محل درآمد آنها نیز پروژه‌های ناتمام و راکد تکمیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن استان اصفهان اختصاص داده شده است.

کُمیلی با اشاره به آلایندگی برخی از صنایع از جمله آجرپزی‌ها اظهار داشت: آلایندگی و آلودگی، همه جا و برای همه خوب نیست اما جابه‌جایی یک صنعت از یک نقطه به نقطه دیگر، در واقع مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بخش صنعت باید بگونه‌ای فعالیت کند که استانداردهای آلایندگی را رعایت نماید و آن را به حداقل ممکن برساند.

وی افزود: هیچ مجوزی به صنایع آلاینده در استان داده نشده، هرچند ممکن است صنایعی از گذشته وجود داشته باشد که امروز موظف‌اند میزان آلایندگی خود را کنترل کنند و برنامه زیست‌ محیطی مُدونی هم داشته باشند.

مدیرکل صمت استان اصفهان تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد از آلایندگی در اصفهان مربوط به منابع متحرک و خودروهاست.

وی با اشاره به متوسط رشد ۷.۷ درصدی بخش صنعت از مهر سال گذشته تا امروز خاطرنشان کرد: این رشد در آخرین ماه کاری دولت گذشته ۱.۲ درصد بود که در اسفند سال گذشته به ۹.۱۱ درصد رسید.

کُمیلی با بیان اینکه کارگروه ستاد تسهیل استان هر ماه برگزار می‌شود، افزود: بیش از ۲۰ تا ۲۷ پرونده در هر کدام از این نشست‌ها بررسی می‌شود و همچنین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار نیز هر ماه در حال برگزاری است که نظام تسهیلگری را بخوبی اجرا کرده است.

وی ادامه داد: جایگاه استان اصفهان در یکسال گذشته در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار از رُتبه بیست‌وسوم در کشور به رُتبه پنجم ارتقا پیدا کرده و وضعیت کلی این بخش رو به رشد بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ مجوز معدنی واحد معدنی در استان صادر شده که ۸۵۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری، ۱۵۰ دارای مجوز برداشت شن و ماسه و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ معدن دارای پروانه اکتشاف است.
حدود ۵۰ درصد از معادن استان اصفهان در زمینه تولید سنگ‌های تزئینی فعالیت دارند که انواع سنگ‌های گرانیت، مرمریت و تراورتن‌های رنگی را تولید می‌کنند.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

بر پایه‌ مُصوبه‌ شورایعالی انقلاب فرهنگی، ۱۰ تیر بعنوان “روز صنعت و معدن” نامیده شده‌ است.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز

تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه