به گزارش نیمروزخبر و به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا محمدی کرجیران اظهار داشت: آبنگاری یا هیدروگرافی علم اندازهگیری مشخصات فیزیکی آبها و نواحی پیرامونی و توصیف وضعیت آبهای قابل دریانوردی است.
وی اظهار کرد: هیدروگرافی و نقشه برداری بنادر استان هرمزگان با هدف تهیه نقشههای با مقیاس 1:1000 به منظور مطالعات رسوبگذاری و ناوبری و کشتیرانی ایمن در نواحی ساحلی و بنادر انجام شده که در صورت نیاز، طرحهای لایروبی عملیاتی میشود.
وی با اشاره به انجام عملیات هیدرگرافی در 16بندر و محدوده دریایی استان هرمزگان از دی ماه سال 98 تاکنون، بیان کرد: این محدودهها شامل بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، خلیج فارس، شهید ذاکری و بهمن در جزیره قشم، شهید حقانی بندرعباس، هرمز، لارک، لنگه، جاسک، ابوموسی، سیریک، خور تیاب، کانال ورودی بندر شهید رجایی، مغروقه کنار بندر شهید حقانی و شرق بندرلنگه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم عملیات عمق یابی در محدوده این استان را شامل 12هزار و 83 کیلومتر اعلام کرد و با تشریح مهمترین دستاوردهای این پروژه تصریح کرد: عمق یابی و تهیه نقشه هیدروگرافی با مقیاس 1:1000، برداشت خط بالاترین حد آب (HWL)و عوارض کمک ناوبری موجود در ساحل تا شعاع صد متری از خط بالاترین حد آب(برداشت داغ آب)، تعیین مختصات سه ایستگاه ساحلی و اتصال به شبکه سراسری سازمان نقشه برداری با جی.پی.اس و ترسیم نقشه ها با منحنی تراز یک متری طبق استانداردهای سازمان نقشه برداری کشور از جمله مهم ترین دستاوردها است.
کرجی ران از انجام عملیات هیدروگرافی در هرمزگان با استفاده از جدیدترین تجهیزات و فناوری های روز دنیا گفت و تجهیزات استفاده شده را شامل جی.پی.اس دو فرکانسه (RTK)، اکوساندر Reson، سرعت سنجDigibar pro، مولتی بیم WASSP، موشن سنسور، توتال استیشن 805 ، شناور قیام، نرم افزار 2010Hypack، نوت بوک و ترازیاب برشمرد.
وی اضافه کرد: در این پروژه ها از دو روش تک پرتوی سینگل بیم (Single Beam) و چندپرتوی مولتی بیم (Multi Beam ) جهت انجام هیدروگرافی استفاده شد؛ در روش نخست، برای اندازه گیری یک عمق، یک پرتو ارسال شده، زمان رفت و برگشت آن محاسبه شده و عمق آن به دست میآید.
وی افزود: روش دوم یعنی مولتی بیم از فناوریهای نوین در زمینه برداشت داده های عمق یابی است که موجب تولید و تهیه نقشه های هیدروگرافی دقیق تر و با جزییات بیشتر در زمان کمتر میشود.