ساعت 10:19 ق.ظ
امروز 31 فروردین 1403
بازار سهام
بازار سهام؛ اولویت نخست سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری

مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد که با توجه به شفافیت ایجاد شده بودجه امسال توسط دولت، بازار سهام نسبت به بازارهای رقیب از اولویت اصلی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری نیمروز و به نقل از ایرنا، «مهدی پارچینی»، روند کلی معاملات بورس در سال جاری را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ورود سرمایه به بورس، مساله مربوط به پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی است.

وی اظهار داشت: در طی سال ۱۴۰۱ شاهد ابهام در متغیرهای اساسی موثر بر بهای تمام شده محصولات صنایع از جمله نرخ خوراک صنایع، نرخ سوخت، نرخ ارز، نرخ سود در بازار پول و… و از طرفی رفتارهای مبهم در حوزه قیمت‌گذاری محصول نهایی برخی از صنایع بودیم که این امر در کنار دیگر مسایل موجب عقب‌نشینی بسیاری از سرمایه‌گذاران تا زمان شفاف شدن فضای اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام شد.

پارچینی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ با توجه به وجود موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس اما حجم قابل توجه نقدینگی در سطح جامعه و شرایط حاکم بر بازار سرمایه در حال حرکت به سمت بازارهای رقیب از جمله رمزارزها، طلا، ارز و سفته بازی در حوزه خودرو بود.

ابهامات بازار سرمایه برطرف شده است

مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس ادامه داد: با تلاش سازمان بورس و همراهی دولت به ویژه معاون اول رییس جمهور برخی از ابهام‌های حاکم در بازار برطرف و ضمن تصویب بسته‌های حمایتی از بازار سرمایه شاهد اجرای آنها در بازار بودیم.

وی معتقد است که این امر سرعت خروج نقدینگی از بازار سرمایه را کاهش داد و تا حدودی بر ایجاد ثبات در این بازار موثر واقع شد.

پارچینی اعلام کرد که با رشد قیمت ارز در بازار آزاد و انتظارات تورمی ناشی از آن، دوباره شاهد ازسرگیری ورود نقدینگی به بازار سرمایه به ویژه توسط اشخاص حقیقی بودیم.

عقب‌ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارها

مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر عقب‌ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی بازار سرمایه جذب منابع خرد و غیرمولد از سطح جامعه و حرکت آن به سمت تولید است که جذب نقدینگی جامعه بدون آثار تورمی از مهم‌ترین مشخصه‌های این بازار تلقی می‌شود.

وی به تاثیرگذاری عوامل متعدد بر تصمیم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاران با ارزیابی عوامل متعدد اقدام به تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند که این امر موجب حساسیت بالای تصمیمات سرمایه‌گذاران به پارامترهای مختلف اقتصادی می‌شود.

شفاف شدن فضای اقتصادی و ثبات در سیاست‌گذاری‌ها

پارچینی معتقد است که شفاف شدن فضای اقتصادی و ثبات در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نقش موثری در این امر خواهد داشت.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه با افزایش ابهام در فضای اقتصادی موضوع سفته‌بازی در بازارهای رقیب تقویت و جریان نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند، گفت: این بازارها از جمله بازارهایی هستند که هیچ نوع نظارت و کنترلی در تبادلات مالی آن حاکم نیست و فرار مالیاتی یکی از مهم‌ترین پارامترهای آن محسوب می‌شود.

وی وضعیت بازار تا پایان سال ۱۴۰۲ را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: با توجه به شفافیت بودجه سال آینده دولت، بازار سهام نسبت به بازارهای رقیب از اولویت اصلی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

پارچینی بیشترین موضوع تهدیدکننده معاملات بورس در سال جاری را انتشار اوراق و تامین مالی توسط دولت و صندوق‌های بازنشستگی اعلام کرد و گفت: این امر با مدیریت سازمان بورس و تنوع بخشی در روش‌های تامین مالی به ویژه روش‌های مبتنی بر سهام می‌تواند مورد کنترل قرار بگیرد.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه