ساعت 5:35 ق.ظ
امروز 6 اردیبهشت 1403
تخصیص بخشی از منابع درآمدی شهرداری اصفهان برای خرید صنایع دستی

به گزارش نیمروزخبر ، دکتر فریبرز مومن بیک با بیان اینکه اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی پس از جیپور هند مطرح است و یک سوم صنایع دستی جهان یعنی حدود 200 رشته در این شهر وجود دارد، گفت: حدود 80 هزار هنرمند صنایع دستی در اصفهان فعالیت می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های ارزشمند و فراوانی که در زمینه صنایع دستی در اصفهان وجود دارد، تدوین و اجرای مصوبه هایی در شورای شهر برای حمایت هرچه بیشتر از این صنعت و و کارگاه ها و هنرمندان فعال در آن به رونق اقتصادی شهر منجر خواهد شد.
دکتر مومن بیک یکی از طرح های پیشنهادی خود در صورت عضویت در شورای شهر را پیگیری تخصیص بخشی از منابع درآمدی شهرداری اصفهان برای حمایت از واحدهای تولیدی و هنرمندان این صنعت عنوان کرد و افزود:با توجه به اینکه شهرداری از منابع مختلفی مانند صدور پروانه ساختمانی و اخذ عوارض، درآمد خود را تامین می کند می توان بخشی از این درآمد را برای حمایت از صنایع دستی اصفهان اختصاص داد.
این نامزد انتخابات شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در طرح مذکور  منظور این نیست که خود شهرداری این مبلغ را پرداخت کند بلکه بخشی از هزینه های صدور پروانه ساختمانی یا عوارض توسط همشهریان برای خرید صنایع دستی تخصیص یابد.
دکتر مومن بیک گفت: در قالب این طرح پیشنهاد می شود یک سری محصولات شناسنامه دار، استاندارد و دارنده مهر اصالت صنایع دستی که توسط هنرمندان این شهر تولید می شود توسط شهرداری به مخاطبان و همشهریان معرفی شود تا آنها این آثار را به عنوان بخشی از هزینه های شهرداری مانند اخذ پروانه ساختمانی یا پرداخت عوارض خریداری کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اجرای این طرح مزیت های بسیاری به همراه دارد که از جمله آن می توان به فرهنگسازی بین مردم برای خرید آثار فاخر و با استاندارد صنایع دستی، تبدیل جمعی از شهروندان به مجموعه دار آثار صنایع دستی اصالت دار، رونق چرخه اقتصادی، ایجاد رقابت و حمایت از هنرمندان و کارگاه های تولیدی صنایع دستی اشاره کرد.
 دکتر مومن بیک همچنین با اشاره به بحران کم آبی و خشکی زاینده رود در کلانشهر اصفهان، تصریح کرد: با توجه به بحران های پیش آمده درباره آب، لازم است که در مسائل مدیریت شهری و توسعه شهر و شهرسازی نه تنها در اصفهان بلکه در شهرهای اطراف نیز سیاست های جدیدی اتخاذ شود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رشد جمعیت شهرنشین در حوضه آبریز زاینده رود موجب بحرانی شدن مسئله کم آبی در این منطقه شده است، افزود: مدیریت منابع آبی در سه بخش صنعت ، کشاورزی و شرب باید همگام و هم‌جهت صورت پذیرد تا بتوان بر این معضل فائق آمد.
وی با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی از اهمیت ویژه و استراتژیکی برخوردارست، خاطرنشان کرد: بدون شک گسترش ساخت وسازها و انبوه سازی در مناطق شهری حوزه زاینده رود، افزایش جمعیت شهرنشین و مصرف کننده آب شرب را بهمراه دارد درحالیکه زاینده رود به عنوان منابع اصلی تامین آب در این منطقه دارای ظرفیت محدودی است.
این نامزد انتخابات ششمین دوره شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از توسعه شهری در اصفهان به سرریز شدن جمعیت این شهر و بخشی از آن به مهاجرت پذیری منجر می شود، تاکید کرد: با توجه به این چالش ها و مسائل پیش روی شهر لازم است در ارایه مجوزهای مناطق جدید شهری، بینش و نگرش جدیدی جایگزین نگرش تامین منزل مسکن ارزان قیمت شود و راهکارهایی مانند احیای بافت فرسوده با پرداخت تسهیلات مالی بیشتر گسترش یابد.
 

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه