ساعت 11:07 ب.ظ
امروز 6 اردیبهشت 1403
تولید کیت‌ تشخیصی ویروس HPV / ایران در تولید کیت‌های تشخیص بیماری های عفونی بی‌نیاز می‌شود

 

اولین تولید کننده کیت‌های کرونا درکشور موفق به تولید کیت تشخیص مولکولی ویروس HPV (پاپیلومای انسانی شایع‌ترین عفونت مقاربتی در انسان)، هپاتیت B و C، مایکو باکتریوم(عامل بیماری سل) شد.
به گزارش نیمروز خبر، برای نخستین بار در کشور، پروژه تکنولوژی پس از تولید کیت کرونا اکنون جهت بر طرف کردن نیاز جامعه تشخیصی و تحقیقاتی کشور موفق به طراحی و تولید کیت‌های تشخیص بیماری های عفونی متعددی هم چون ویروس هپاتیت B و C، ویروس HPV(عامل اصلی زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم در بانوان) و مایکو باکتریم(عامل بیماری سل) با دقت و کیفیت بالا گردید.
محمدباقر محمودی، مدیر عامل پروژه تکنولوژی تولیدکننده کیت‌های تشخیص ملکولی گفت: اکنون یکی از دغدغه‌های ایران تولید کیت‌های ایرانی و بی‌نیاز شدن در حوزه واردات است.
محمودی توضیح داد: اولین شرکتی هستیم که مجوز کیتهای تشخیصی همزمان کووید و آنفولانزای A،B را از وزارت بهداشت اخذ کرده ایم و اکنون به طور رسمی و مدون کیت ویروسی HPV و HIV و HBV را طراحی کرده ایم که در حال حاضر دو کیت HPV و HBV آماده تولید و پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت آماده ورود به آزمایشگاه می باشد.
محمودی با اشاره به تاریخچه این شرکت افزود: این گروه تولیدی سال 1393 تاسیس شد و به عنوان یک شرکت دانش بنیان و دانشجویی، با تولید یک محصول(کیت استخراج DNA) تولید را شروع کرد. کیفیت این محصول آنقدر بالا بود که در نهایت باعث شد همان محصول را در مراکز تشخیص طبی تست کنیم. درسال اول چهار نمونه کیت برای مرکز ارسال کردیم و که مورد استقبال تمام مراکز از لحاظ کیفیت و قیمت نسبت به مشابه خارجی قرار گرفت و سال 97 مراکز معتبرتری از محصولات ما استفاده کردند تا سال 98 به عنوان یک برند باثبات و قوی شناخته شدیم.

در این نشست حسن نوربازرگان، مسئول دپارتمان تحقیق و توسعه این شرکت هم گفت: اکنون حجم تولید کیت تشخیص HPV و بیماری های عفونی دیگر به مرحله انبوه رسیده و این درحالی است که این ویروس به عنوان معضل داخلی و جهانی شناخته شده است.
وی تصریح کرد: این گروه تولیدی با تولید این کیت‌ها در حجم بالا تلاش میکند تا انجام تستهای دقیق مولکولی را در کشور در دسترس همگان قرار دهد البته حمایت دولت در خصوص تعیین تکلیف ارز دولتی که به کیت های وارداتی تعلق میگیرد و همینطور همکاری آزمایشگاه، نقش مهمی در این امر دارد‌.
وی درباره قیمت کیت‌های HPV توضیح داد وگفت: محصول تولیدی ما هم از نظر کیفیت و هم قیمت قابل رقابت با کیت های وارداتی مطرح در سطح دنیا میباشد که انجام تست های تکمیلی این محصولات در مراکز آزمایشگاهی با کیفیت بسیار بالا گواه این امر میباشد. امیدواریم آزمایشکاه‌ها هم برای مبارزه با این ویروس حداکثر همکاری را با ما داشته باشند چرا که نظر آنها باعث افزایش کیفیت و تنوع محصولات ما خواهد شد.
مهدی نوروزی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و ویروس شناس هم گفت: معضل ویروس HPV در جامعه زیاد شده است. به طوری که برخی از سازمانهای متولی اکنون بر اساس پیدایش طلاق هایی به این دلیل در این زمینه ورود پیدا کرده و علت شیوع این ویروس و نحوه انتقال آنکه موجب نگرانی خانواده ها و افراد است را از ویروس شناسان جویا شده اند.
وی گفت: بخشی از این کیت‌ها از کشورهای خارجی تامین می‌شود که امیدواریم با ساخت کیتهای تشخیصی سریعتر و دقیقتر در شرکت های دانش بنیان و نخبگان در این حوزه ، جلوی شیوع این ویروس که منجر به افزایش طلاق و مشکلات خانوادگی در کشور شده است را بگیریم.
با این شرایط پیش بینی می شود ، ایران که تا چندی پیش نیاز خورد را به صورت کامل با واردات این‌محصولات از کشور های دیگر تامین‌مینمود، اکنون با تولید کیتهای این شرکت دانش بنیان از واردات این محصولات تشخیصی بی نیاز خواهد شد.
در سال 98 و همزمان با پاندمی کووید بود که که فشار کار بالا بود و همه کشورها کیت‌های کرونا را برای خودشان دپو کرده بودند ما آمادگی تولید کیت‌ها را داشتیم و اولین مجوز تولید کیت را همزمان با شیوع ویروس کرونا دریافت کردیم.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه