ساعت 9:17 ق.ظ
امروز 1 اردیبهشت 1403
صنعت چوب
رکود شدید در صنعت چوب/ارز صادراتی مبنای قیمت گذاری مواد اولیه صنایع چوب

به گزارش نیمروز، صنعت چوب در استان اصفهان با بیش از  سه هزار عضور رسمی و هزاران عضو غیررسمی یکی از بازارهای مهم اشتغال در استان اصفهان محسوب می شود. کارخانه های پارت چوب، افرا چوب سبز ایرانیان، چهلستون و  بست فود از مهمترین کارخانه های تولیدی در ایران و اصفهان محسوب می شوند.

صنایع تولیدی و بازرگانی “پارت چوب شاد”  در زمینه ساخت و توزیع چوب های جنگلی و تخته نراد نزدیک به یک قرن پیش در سال 1310 فعالیت خود را آغاز کرده است. در طی سالیان متمادی و همگام با پیشرفت های صنعت و تغییرات نیازهای مشتریان، فعالیت های گروه “پارت چوب شاد” سمت و سوی جدیدی به خود گرفت و تولیداتی دیگر به سبد محصولات این شرکت اضافه شد.

تا جایی که سرانجام درسال 1389 با رویکردی توسعه محور و با بهره گیری از تکنولوژی روز اروپا ” پانیونی“، با خلق نام تجاری “رویال” ، گامی دیگر در راستای تحقق آرمان های بلند پروازانه این مجموعه برداشته شد و تولید ورق های MDF و نئوپان ملامینه در ابعاد و رنگ های متنوع تر و با فینیش های برجسته و فوق برجسته در دستورکار صنایع تولیدی و بازرگانی “پارت چوب شاد” قرار گرفت.

 درادامه با  محمد شادمند مدیرعامل شرکت پارت چوب و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات چوبی اصفهان به گفت و گو نشسته ایم. با ما همراه باشید.

قیمت مصنوعات چوبی تا چه اندازه به قیمت دلار وابسته است؟

افزایش نرخ دلار یکی از مولفه های تاثیرگذار در صنعت چوب  به شمار می آید ،چون عمده مواد اولیه این صنعت وارداتی است، نوسان قیمت دلار  هم بر روی قیمت ها و قیمت تمام شده محصولات به صورت مستقیم تاثیر می گذارد.

صنعت چوب
محمد شادمند رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی در استان اصفهان

البته نباید از نظر دور داشت که در چندسال اخیر کارخانه های مادر در صنعت چوب رشد ویژه ای داشته اند، سرمایه گذاری بخش خصوصی از یک سو و حمایت دولت از رشد این صنایع مادر قابل تقدیر است.

 اما بر اساس سیاست های دولت  و در راستای اجرای قانون حفاظت و صیانت از جنگل ها و باغات باید قسمتی از چوب مورد نیاز از طریق واردات تامین شود، و تقریبا 50 درصد از کالاهای مرتبط با این صنعت وارداتی است.

چرا  با افزایش دلار قیمت ها بالا می رود اما با کاهش قیمت دلار ،  قیمت کالا پایین نمیاد؟

یکی از مهم ترین سئوالات مردم همیشه همین موضوع است، واقعیت این است که این موضوع چند دلیل دارد اولین و مهمترین آن این است که مواد اولیه مورد نیاز صنعت چوب در بورس عرضه می شود ، دولت هم بر مبنای قیمت ارز صادراتی در بورس معامله می کند نه قیمت رایج  دلار در بازار .

IMG 6252 رکود شدید در صنعت چوب/ارز صادراتی مبنای قیمت گذاری مواد اولیه صنایع چوب
کارخانه پارت چوب واقع در استان اصفهان

موضوع دیگر سایر هزینه های مترتب بر این صنعت است که می توان به هزینه های حمل ونقل، قیمت حامل های انرژی، نیازمندی زیاد این صنعت به نیروی انسانی و تغییرات حقوق و دستمزد و  هزینه اجاره بها اشاره کرد.

در برخی از مواقع خود قانون های  دست وپاگیر دولت و رفتار سلیقه ای عاملین اجرای قوانین،  مانع از کاهش قیمت ها می شود و بعضا بازار را نیز به چالش می کشد.

رایزنی های سیاسی برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام تا چه میزان بر بازار صنعت چوب تاثیرگذار بوده است؟

توقف خرید و فروش در بازار و به حداقل رسیدن معاملات تاثیری است که فضای سیاسی حاکم بر صنعت چوب بر جای گذاشته است. مردم در انتظار کاهش و ریزش شدید قیمت دلار و سایر کالاهای وابسته به دلار هستند  و خرید خود را به تعویق انداخته اند.

کرونا تا چه میزان به صنعت چوب استان اصفهان آسیب زده است؟

بخشی از فعالین زیرمجموعه اتحادیه مصنوعات چوبی شهرستان اصفهان در تقسیم بندی مشاغل در گروه اول و بخشی در گروه دوم قرار گرفتند.

در واقع بخش تولید صنعت چوب در  گروه اولویت های شماره یک و گروه فروشگاهی در اولویت دو قرار گرفتند. بر اساس تصمیمات ستاد کرونای استان اصفهان بخش تولید فعال اما بخش فروشگاهی غیرفعال بود.قطع شدن ارتباط تولید با بازار به شدت این صنعت را دچار مشکل کرد.

البته همواره ماه های فروردین و اردیبهشت صنعت چوب دچار رکود مقطعی میشد که ناشی از افزایش چشم گیر تقاضا در پیش از سال نو است. در واقع پایان هر سال  خرید و فروش ملک رونق بیشتری می گیرد و صنف ما هم به جریان می افتد اما امسال و سال گذشته بازار رونق چندانی نداشت و در ماه ها فروردین و اردیبهشت امسال به طرز چشمگیری رکود افزایش یافته است.

واحدهای صنفی ما به شدت آسیب دیده اند و حمایت های دولت و سایر ارگان ها تقریبا هیچ بوده است.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه