ساعت 5:53 ب.ظ
امروز 9 فروردین 1403
صبا فولاد خلیج فارس در آستانه ثبت رکورد کم نظیر 3 هزار میلیارد تومان سود

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس از افزایش شفافیت در خرید و فروش و ثبت 3 هزار میلیارد تومان سود  در این شرکت  خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری نیمروز خبر، این روزها خبرهای خوبی مبنی بر افزایش تولید و سود آوری از شرکت صبا فولاد خلیج فارس به گوش می رسد و همین موضوع باعث شد تا به سراغ سعید بزرگی مدیرعامل این شرکت برویم تا در رابطه با آخرین اخبار و اتفاقات این شرکت با وی گفت و گو داشته باشیم . در ادامه مشروح این گفت و گو آمده است :

 

*بیش از یک سال و نیم از حضور شما در مجموعه صبا فولاد می گذرد، در این مدت چه دست آوردهایی برای این شرکت داشته اید و آیا از عملکرد خود در این مدت رضایت دارید؟

با عرض سلام و ادب و احترام، خوشحالم از اینکه درحضور شما هستم و گزارشی از عملکرد این مدت در شرکت صبا فولاد خلیج فارس را خدمت شما و همه سهامداران عزیز و ارزشمند صندوق بازنشستگی کشوری عرضه می کنم.

در ابتدا لازم است بر یک نکته تاکید نمایم که آنچه در صبا فولاد خلیج فارس اتفاق افتاده حاصل تلاش جمعی از بهترین‌های صنعت این کشور بوده است. برای آنکه بتوانیم یک سیستم را به شکل دقیق مورد ارزیابی قرار دهیم باید ابتدا تصویری از شرایط اولیه داشته باشیم تا بدانیم که از کجا شروع کرده ایم و اکنون در کجا ایستاده ایم.

*افزایش 18 برابری دپو گندله نسبت به روز اول

در زمان شروع به کار تیم جدید ، پلنت در وضعیت خاموش و با ۱۲ هزار تن موجودی گندله، تعهدات ارزی انجام نشده در بانک مرکزی، برون سپاری بخشی از فعالیت های اصلی سازمان، بدون وجود واحد نگهداری تعمیرات با فرایندهای تنظیم شده ، قرار داشت. حقوق پرسنل با وجود عدم هماهنگی در مبالغ معمولاً در هفته دوم هر ماه پرداخت می گردید و برای شات دان در کارخانه پاداش پرداخت می‌شد و به تبع آن سازمان به متوقف بودن پلنت عادت کرده بود. وضعیت موجودی انبار قطعات یدکی بسیار ضعیف و اطلاعات بسیار محدودی از قطعات یدکی مورد نیاز وجود داشت. بخشی از آب مصرفی کارخانه با تانکر تامین می‌شد و به طور متوسط ۴۲ هزار تن تولید ماهیانه صورت می پذیرفت. با داشتن انبار های متعدد و بدون سیستم کنترل موجودی سرنوشت نامعلومی برای قطعات یدکی و برخی از کالاها وجود داشت و در تمام سیستم حتی یک نفر مسلط به دانش تولید به روش میدرکس حضور کامل نداشت.

چارت سازمانی مدونی در اختیار نداشتیم و از ساختار سازمانی شرکت تعریف درستی در دست نبود. این‌ها تنها بخشی از شرایط شرکت در زمان حضور تیم فعلی در کارخانه بود و اکنون  پس از گذشت ۱۷ ماه کارخانه در شرایط متفاوتی قرار دارد، با دپو بیش از ۲۲۰ هزار تن گندله و موجودی ریالی ارزی بسیار مناسب، تعهدات ارزی در سامانه بانک مرکزی از منفی ۲۷ درصد به مثبت ۱۸۹ درصد رسیده است و موفق شدیم در این مدت نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته باشیم. این در شرایطی است که تمامی ارز حاصل از صادرات به کشور وارد شده و در اختیار سامانه نیما قرار گرفته است.

*منظم شدن پرداخت حقوق پرسنل و کارگران در اول هر ماه

پرداخت حقوق در اولین روز هر ماه و با پیاده سازی طرح طبقه بندی مشاغل در حال انجام است. پاداش تولید جایگزین پاداش توقفات شد و چارت سازمانی و ساختار سازمانی شرکت با مشاوره دانشگاه تهران ایجاد و به روز رسانی گردید. یکی از قوی ترین تیم های فنی در حوزه تولید ( به روش میدرکس ) در ایران، در شرکت حضور پیدا کردند و ضمن انجام امور به تربیت تعداد بسیاری از نیروهای بومی پرداختند. توقفات خارج از برنامه به حداقل ممکن رسید و بعضاً زمان توقفات برنامه ریزی شده، تا یک پنجم کاهش یافت. واحد نگهداری و تعمیرات و بسیاری واحدهای دیگر ایجاد گردید و برخی از عملیات های نگهداری تعمیرات با رکوردهای قابل ثبت در کشور به انجام رسید. وضعیت انبار ها ساماندهی گردید. دستورالعمل های کاملی برای تمامی عملیات انبار ایجاد گردید و سیستم کنترل موجودی پیاده سازی شد. تامین آب از طریق خطوط لوله به انجام رسید و با کاهش بیش از ۲۰ میلیون دلار نیاز ارزی، بخش بزرگی از نیازهای شرکت از طریق بومی سازی و در داخل کشور تهیه و تامین گردید.

*کسب رتبه اول شرکت صبا فولاد خلیج فارس در وزارت کار و صندوق بازنشستگی

مجموعه این فعالیت ها باعث شد شرکت صبا فولاد خلیج فارس که در رتبه بندی شرکتهای صندوق بازنشستگی کشوری یکی از ۲۰ شرکت اول به حساب می آمد هم اکنون یکی از دو شرکت اول صندوق بازنشستگی کشوری باشد. ثبت نزدیک به ۲۰ رکورد در حوزه تولید باعث شد، فروردین طلایی صبا فولاد خلیج فارس با ثبت ۷ رکورد تولید در یک ماه جشن گرفته شود. میزان تولید از متوسطه ۴۲ هزار تن در ماه به بیش از ۹۰ هزار تن رسید و سود شرکت از ۱۱۰ میلیارد تومان در شش ماهه اول سال مالی 99 به بیش از ۱.۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در حقیقت بودجه از منفی ۷۲ درصد انحراف به مثبت 50 درصد رسید. فروش هایی که به صورت ریالی انجام می پذیرفت و سپس مجوز صادرات می‌گرفت، جای خود را به مزایده های فروش کاملا شفاف و با حضور همه خریداران داد و محدوده خریداران از چند نفر به چند ده نفر رسید. فروش کارمزدی متوقف گردید و تمامی توان تولیدی شرکت در اختیار مواد اولیه خریداری شده خود شرکت قرار گرفت. رشد صادرات به میزان ۲۲۳ درصد، باعث شد که در سال گذشته شرکت صبا فولاد خلیج فارس به عنوان پیشرو ترین شرکت در حوزه صادرات فولاد در کشور شناخته شود.

*ایجاد فرصت برابر برای همه تامین کنندگان

در حوزه خرید مواد اولیه شرکت های تولیدی و بازرگانی از کمتر از ۵ شرکت به بیش از ۳۰ شرکت رسیدند و فرصت همکاری با مجموعه صبا فولاد برای همه تامین کنندگان کشور باز شد. با همه این تمهیدات موفق شدیم به طور متوسط در خرید مواد اولیه یکی از بهترین عملکردها را در کشور داشته باشیم و در حوزه فروش نیز همچنین.

*اگر نشود این رکورد ها را در صنعت فولاد بی نظیر خواند قطعا کم نظیر است، دلیل اصلی اینکه به این رکوردها دست یافتید را در چه میدانید؟

ضمن تشکر از حسن ظن شما، آنچه در صبا فولاد به دست آمده حاصل همدلی، سخت کوشی، صداقت، پاکدستی و احترام به حقوق صاحبان سهام بوده است و در کنار آن میتوان به حضور دانایی و تخصص در واحدهای مختلف سازمان اشاره نمود. علاوه بر افزایش کمی و کیفی تولید به میزان چشمگیر و قابل ملاحظه، استفاده از بهترین روشهای بازرگانی در خرید و فروش باعث شد تا شرکت صبا فولاد بتواند در مقایسه با دیگر شرکت های تولیدی در کشور مواد اولیه خود را با پایین ترین قیمت و در زمان مناسب خریداری نماید و کالای تولیدی خود را به بالاترین نرخ و بهترین شرایط و در زمان درست به فروش برساند. در برخی موارد قیمت فروش محصولات صبا فولاد از محصول مشابه خود در ایتالیا نیز بیشتر بود و اکنون با توجه به کاهش شدید قیمت ها در بازار جهانی شاید رکورد قیمت فروش بریکت در دنیا در اختیار صبا فولاد باشد.

*افزایش شفافیت حداکثری و دست یابی به سود دهی بیشتر

در حوزه خرید تلاش شد تا با تنوع بخشی و تکثر تامین کنندگان، ضمن پایداری و شفافیت بیشتر در تامین مواد اولیه، نرخ های رقابتی به دست آمده و فشار مالی کمتری نیز بر روی شرکت قرار گیرد و فرصت برابر برای همه تامین کنندگان برای حضور در شرکت فراهم گردد. صبافولاد همواره از در اختیار نداشتن سرمایه در گردش رنج می برده است. در حوزه فروش نیز همانند حوزه خرید ایجاد شفافیت حداکثری و باز نمودن درب شرکت برای ورود همه فعالان صنعت باعث گردیده بهترین نرخ ها برای صبا فولاد استحصال گردد. صداقت، پاکدستی، تخصص و دانش موجود در این مجموعه باعث گردیده روند افزایش سوددهی شرکت در مقایسه با دیگر تولید کنندگان فولاد در کشور که از شرایط مشابه با صبا فولاد برخوردار بودند افزایش چشمگیری داشته باشد.

*با توجه به تغییرات انجام شده در بدنه مدیریتی کشور و حضور جناب آقای دکتر اسکندری در صندوق بازنشستگی آیا این حضور را مثبت قلمداد می کنید و آیا امسال هم باید در انتظار اخبار خوب از صبا فولاد باشیم.

در زمینه شنیدن اخبار خوب از شرکت صبا فولاد خلیج فارس قطعا انتظار شما بی پاسخ نخواهد بود. در مورد جناب آقای دکتر اسکندری که به تازگی در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری مسئولیت خطیر اداره این مجموعه بزرگ را پذیرفتند باید به عرض برسانم، چون اینجانب افتخار همکاری با ایشان در گذشته را نداشته ام و مدت کوتاهی است که در خدمت ایشان در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری هستم  نمی‌توانم به طور دقیق پاسخگوی سوال شما باشم. اما جناب آقای دکتر اسکندری در جلسات متعددی که در همین زمان کوتاه با هیئت مدیره و مدیران صبافولاد داشتند، نشان دادند که ضمن تسلط و آشنایی با تولید، شناخت کاملی از حوزه بنگاه‌داری و الزامات آن دارند. ضمن آشنایی و شناخت مکفی از اعداد و ارقام، حافظه خوبی در به یادسپاری دارند. توجه و قدردانی از عملکرد مدیران شرکت در جلسات حضوری انرژی لازم را به مجموعه تزریق نموده و باعث گردید تلاش مدیران صبا فولاد دو چندان گردد.

*دست یابی به 3 هزار میلیارد تومان سود در سال مالی

اما در خصوص خبر خوب از صبا فولاد باید به عرض برسانم، پس از دستیابی به موفقیت های فراوان در سال مالی قبلی، جناب آقای دکتر افتخاری ریاست قبلی صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش بیش از ۲۶۰ درصدی را برای بودجه ۱۴۰۰ در صبا فولاد اعمال داشتند که در ابتدا با اعتراض بسیاری مواجه گردید.

زیرا به طور معمول شرکت ها پس از یک رشد سریع، مدتی نیاز به دوره تثبیت به منظور ایجاد آمادگی برای انجام رشدهای بعدی دارند. امروز که گزارش عملکرد نه ماهه شرکت استحصال گردید و بر اساس فروش های انجام گرفته که در سه ماهی پایانی سال در سیستم مالی ثبت خواهد شد،

میتوانم مژده قابل توجهی را به سهامداران معزز شرکت صبا فولاد خلیج فارس داشته باشم. بر اساس عملکرد ۹ ماهه و فروش های انجام شده پیش بینی می شود امسال صبا فولاد بتوانند تا پایان آذر ماه با رشد ۲.۴ برابری نسبت به سال قبل ( در مقایسه با بودجه سال گذشته با رشدی معادل ۳.۷ برابر ) انشاالله به سود نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومانی دست خواهد یافت.

آنچه به دست آمده حاصل تلاش جمعی است که بیانیه گام دوم انقلاب را به جد و به صورت عملی سرلوحه قرار دادند تا نشان دهند ما میتوانیم جمله ای زیبا برای سخنرانی در مجالس وضع و خطابه نیست، بلکه عملیاتی است از جنس تولید، بازرگانی، سودآوری، پاکدستی، نوگرایی، جوانگرایی، شفافیت و روشمندی.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه