ساعت 11:20 ب.ظ
امروز 4 اردیبهشت 1403
بندر
ضرورت‌ واقعی‌سازی تعرفه‌ خدمات بندری/‌ راهکار رشد بخش خصوصی در بنادر تجاری

دبیر انجمن بنادر خصوصی با اشاره به آمار تورمی سالهای اخیر و اعمال تحریم‌ها در برخی بخش‌های اقتصاد، گفت: تعرفه‌های خدمات بندری در بخش کالاهای عمومی، فله و غلات، عادلانه شود.

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از خبرگزاری فارس، مجید یوسفی  ابراز داشت: با توجه به غیرواقعی بودن نرخ تعرفه‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای انجام امور تخلیه و بارگیری، باربری و نگهداری کالاهای عمومی، محموله‌های فله و غلات در پایانه‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، مشکلات اقتصادی این شرکت‌ها هر روز افزایش می‌یابد و شرایط برای ادامه فعالیت آنها سخت می‌شود.

وی ادامه داد: ارقام غیرواقعی تعرفه‌ها از یک سو و تورم شدید و افزایش روز افزون هزینه‌ها که همزمان با کاهش ارزش پول ملی رخ داده است، توان عملیاتی اپراتورهای خصوصی پایانه‌های بندری را کاهش داده است‌ و در صورت تداوم این وضعیت، بروز مشکلات بزرگ برای این شرکت‌‌های دریایی و بندری اجتناب‌‌ناپذیر است و آثار اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن موجب ایجاد معضلات بزرگی برای کشور خواهد شد.

دبیر انجمن بنادر خصوصی اظهار کرد: نهادهای نظارتی ‌مانع‌ افزایش متعارف و عادلانه تعرفه‌های بندری برای اجرا در پایانه‌های مرتبط با کالاهای عمومی، فله و غلات از سوی سازمان بنادر و دریانوردی هستند.

وی گفت: با افزایش ۴۹ درصدی هزینه‌های نیروی انسانی از ابتدای سال جاری، تورم لجام گسیخته که به گواهی بانک مرکزی و مرکز آمار از مرز ۴۵ درصد نیز فراتر رفته است و نوسانات زیاد نرخ ارز ‌‌که شرکت‌ها از طریق آن خرید تجهیزات، قطعات یدکی، لاستیک و سایر ملزومات و مواد مصرفی را انجام می‌‌دهند، در کنار پرداخت‌‌هایی که باید به سازمان تامین اجتماعی و ادارات مالیاتی انجام شود، بخش خصوصی با مشکلات فراوانی مواجه شده است.

یوسفی افزود: در این شرایط چطور می‌توان از بخش خصوصی واقعی انتظار داشت که بدون بهره‌مندی از تعرفه‌های عادلانه و بسته‌های حمایتی به کار خود ادامه دهد؟

دبیر انجمن بنادر خصوصی تصریح کرد: ضرورت دارد در موضوع واقعی‌سازی نرخ تعرفه‌ها، سازمان بنادر و دریانوردی و نهادهای نظارتی بازنگری داشته باشند و برای کاهش مشکلات ‌بخش خصوصی فعال در بنادر کشور چاره‌ای بیندیشند.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه