ساعت 8:54 ق.ظ
امروز 10 فروردین 1403
لاریجانی
لاریجانی در کلاب هاوس چه گفت؟

به گزارش نیمروز خبر و به نقل از ایرنا، لاریجانی بعد از حدود یک سال که کمتر در مجامع حضور داشته، تصویری از یک سیاستمدار مطلع، هوشمند، باحافظه و اهل مدارا از خود ارائه کرد و البته در مواردی ترجیح داد از احتیاط و محافظه‌کاری خود نیز بهره گیرد.

ارتباط مستقیم، رو در رو و بدون سانسور درباره موضوعات مختلف، ثمره حضور رئیس پیشین مجلس و نامزد امروز ریاست جمهوری در این فضای رسانه‌ای بود و و او تا حدی تلاش کرد خلا فاصله زیاد با مردم و روشنفکران را پر کند.

او در این ۴ ساعت، با طیف‌های مختلف فکری و سیاسی، از باحجاب و بی‌حجاب تا اصلاح‌طلب، اصولگرا، پایداری‌چی و خارج‌نشین، بی‌واسطه گفت و شنید.

در میان سوال‌کنندگان از او، از نزدیکان رقبای سیاسی او همچون جلیلی و قالیباف و مجری شبکه افق، تا چریک فدایی خلق و مجری من و تو و بی‌بی‌سی بودند. پاسخ‌های صریح و شفاف او، تا حدی هم این شکاف را کم کرد و هم دستاوردی برای او و مخاطبانش بود و طبعا جامعه نیز از این همگرایی و هم‌اندیشی نخبگان سود می‌برد.

کاهش تنش با پادگان و دادگاه

رئیس مجلس دهم، بعد از سخنان به نسبت تند روز ثبت نامش که با کلیدواژه های پادگان، دادگاه، کلید و چکش واکنش‌های زیادی برانگیخت، تلاش کرد تا حدی تنش را هم با رئیسی و قوه قضائیه، هم سپاه و کاندیداهای نظامی و هم با دولت کاهش دهد.

او گفت که خود به حضورش در سپاه افتخار می‌کند و برای قضات نیز احترام قائل است اما سخنانش درست فهمیده نشده و مقصود او این بوده که اقتصاد جای روابط طبیعی عرضه و تقاضاست و حوزه اقتصاد جای قاضی نیست.

لاریجانی

دولت سوم روحانی!

«دولت سوم روحانی»، مهمترین تعبیر منتقدان حضور لاریجانی در انتخابات بود که با تصویرهای گرافیکی نیز همراه بود و در کلاب هاوس هم با این تعبیر که «اینکه شما از شرکای آقای روحانی بوده‌اید» پرسیده شد.

این نامزد انتخابات این تعابیر را بداخلاقی‌هایی خواند که «بعضا از پول بیت‌المال هم در آن مصرف می‌شود» و با بیان اینکه روش خود را دارد که با دولت روحانی متفاوت است، به تفاوت دولت‌های موسوی، هاشمی و خاتمی اشاره کرد. او درباره عدم انتقاد جدی به دولت در زمان ریاست مجلس هم گفت که ما می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم و رهبری و روسای قوا همیشه دنبال حل مشکلات با همیاری هم هستند، نه کنایه و پاسکاری مشکلات؛ به ویژه وقتی دشمن خارجی داریم که دندانهایش را برای وضعیت اقتصادی مردم تیز کرده است و البته در موارد لازم تذکرات خود را به دولت داده‌ام.

او که روز ثبت نام به سازشکاران هم کنایه زده بود، گفت که منظورش دستگاه دیپلماسی نبوده و سازشکاران گروه‌هایی هستند که افراط می‌کنند و در خارج از کشور هستند.

تسلط بر پرونده هسته‌ای با نقد جلیلی و احمدی‌نژاد

علی لاریجانی که در ابتدای دولت احمدی‌نژاد مسئول پرونده هسته‌ای بوده، در پاسخ چند سوال نشان داد تسلط خوبی بر این پرونده، روند آن، قطعنامه‌های تحریمی و برجام دارد. او با اشاره به نقد منسوب به جلیلی درباره تصویب سه قطعنامه در زمان خودش، به مقایسه این موارد با قطعنامه‌های دوره بعد پرداخت و قطعنامه‌های دوره جلیلی را بسیار شدیدتر و شامل همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای، کشتیرانی خواند. اما درباره دوره خود نیز توضیح داد مجبور بودیم مدتی پافشاری کنیم تا با ساخت زنجیره سانتریفیوژ، امکان مذاکره قوی را پیدا کنیم.

او اشاراتی هم به مشکلاتش در دوره احمدی‌نژاد و به هم خوردن توافقاتش با سولانا به دلیل رویکرد و سخنرانی‌های رئیس دولت نهم کرد و گفت: پیش از قطعنامه دوم و سوم با سولانا به توافق رسیدیم، اما متاسفانه در داخل مورد پذیرش نبود و اعلام می‌کردند که مساله هسته‌ای حل شده و نیازی به مذاکرات نیست. با سخنرانی در نماز جمعه و داد و بیداد نمی‌توان این مسایل را حل کرد.

برجام ۲۰ دقیقه‌ای

لاریجانی به یکی از ترجیع‌بندهای منتقدانش چون رسایی و زاکانی و اتهام «تصویب اجباری برجام در بیست دقیقه» نیز پاسخ داد و گفت: اگر کسی اینقدر توانمند است که تصویب یک معضل مهم ایران و جهان را در ۲۰ دقیقه به سرانجام برساند، شایستگی بالایی دارد و به او رای بدهید، اما ماجرا اینگونه نبود.

رئیس پیشین مجلس به روند طولانی جلسات فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس، توافقات پشت صحنه و اراده نظام اشاره و استدلال کرد که تصویب برجام، به عنوان یک موضوع ملی، عقبه‌ای چندین ساعته داشته و در جزئیات آن هم بحث شده، اما برخی در نهایت توافق را برهم زدند و در صحن مجلس  می‌خواستند ۴۰۰ پیشنهاد مطرح کنند که باعث اخلال در روند مذاکرات می‌شد و «من نمی‌توانستم مساله ملی کشور را به خاطر امیال عده‌ای به خطر بیاندازم.»

او با اشاره به این ادعا که «برجام مورد تایید رهبری نبود»، پرسید: ایشان چرا پس از تصویب مجلس نامه‌ای نوشتند و از مجلس تشکر کردند؟ چرا همان روز در شورای نگهبان تصویب شد؟ اگر طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست نگه دارد و حتی رد کند.

وی با کنایه به اصولگرایان که خود را «جبهه انقلاب» می‌نامند، گفت که جبهه انقلاب یعنی همه مردم ایران، نه افرادی که با سنگ و مهر و کفش پرانی بخواهند انقلابی باشند؛ اشاره به پرتاب مهر و کفش به او در سخنرانی راهپیمایی ۲۲ بهمن قم.

محتاط درباره انتخابات ۸۸

لاریجانی که یکی از منتقدان احمدی‌نژاد در زمان انتخابات ۸۸ به شمار می‌رود و ادعا شده بود بعد از انتخابات پیروزی میرحسین موسوی را به او تبریک گفته، در پاسخ عبدالله مومنی گفت که باید آرای شورای نگهبان درباره آقای احمدی‌نژاد را درست بدانیم و افزود که به آقای موسوی تبریک نگفته و تنها پیش او رفته و خواسته ملاقاتی با رهبری داشته باشد تا مساله حل شود.

او درباره حصر هم گفت که آن زمان، در شورای عالی امنیت ملی قرار شده برای حصر زمان کوتاهی تا کاهش التهابات در نظر گرفته شود و بنا نبوده این قدر طولانی باشد و الان هم رئیس جمهوری می‌تواند جلسه‌ای بگذارد و این موضوع را پایان بدهد.

عذرخواهی از «هویت» سعید امامی

روشن بود که کارنامه لاریجانی در دوره صداوسیما مورد سوال اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. همین طور هم شد و لاریجانی پذیرفت پخش برنامه هویت، در دوره او کار غلطی بوده است.

هویت، نام برنامه‌ای بود که با پخش اعترافات برخی نویسندگان و روشنفکران، آنها را عوامل تهاجم فرهنگی معرفی کرد و مشهور بود با همکاری سعید امامی تولید شده است و لاریجانی گفت من دیر متوجه پخش آن شدم. گرچه این پاسخ لاریجانی بعدا با مناقشات دیگری از سوی خبرنگاران همراه شد. وی البته از پخش بخشی از کنفرانس برلین در صداوسیما دفاع کرد.

اختلاف نظر با صادق و جواد

شاید چالش برانگیزترین نقد به علی لاریجانی در مصاحبه دیشب، مواضع برادرش صادق لاریجانی، رئیس سابق دستگاه قضایی بود که چند بار هم از سوی افراد مختلف بیان شد؛ برخی اهالی رسانه و فعالان سیاسی گفتند بابت چند مطلب علیه صادق یا علی لاریجانی دادگاهی شده‌اند و از لاریجانی پرسیدند چرا از برادرش انتقاد نکرده است؟

او در پاسخ گفت که چند بار خصوصی و علنی از برادرش انتقاد کرده و ضمنا از هیچکس شکایت نکرده و از برخورد با رسانه‌ها بابت انتقاد یا توهین به او خبر نداشته و با این موضوع مخالف بوده است. او به سن ۶۰ تا ۷۰ سال برادرانش اشاره کرد و گفت برخی اختلاف‌نظرها با آنها دارد و این در همه خانواده‌ها هم هست.

پرسش و پاسخ با لاریجانی که از ساعت ۲۱ پنجشنبه آغاز شد و تا ۱ بامداد ادامه یافت و به دلیل ظرفیت ۸۰۰۰ نفری هر اتاق کلاب هاوس، همزمان از چند اتاق دیگر در کلاب هاوس و دیگر شبکه‌های اجتماعی پخش شد، به طوری که محمد مهاجری، سردبیر پیشین خبرآنلاین از شنیدن و دنبال کردن این مصاحبه توسط بیش از ۳۰ هزار نفر خبر داد.

قاعدتا هدف اصلی برنامه دیشب لاریجانی، جلب اعتماد مخاطبان و و رای‌دهندگان و اقناع آنان به این بود که در صورت پیروزی، می‌تواند نماینده مناسبی برای آنها باشد. صرف نظر از میزان توفیق او در این هدف، به نظر می‌رسد اینگونه گفت‌وگوهای دوسویه می‌تواند در اقناع مسئولان و دست‌اندرکاران کشور و آگاهی عمیق‌تر آنها از حقایق جامعه مفید و موثر باشد.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه