ساعت 7:22 ق.ظ
امروز 1 اردیبهشت 1403
لوازم خانگی
لوازم خانگی گران می شود؟

زمزمه های گرانی قیمت لوازم خانگی در بازار ایران به گوش می رسد.

به گزارش پایگاه خبری نیمروز خبر، عباس هاشمی در نشست خبری در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: مشکلات در صنعت لوازم خانگی وجود دارد و هیچ کس منکرش نشده است اما تلاش این است که تا جایی که ممکن است با کمترین آسیب این مشکلات را حل و فصل کنیم.

رییس انجمن ملی لوازم خانگی ایران افزود: از جمله مشکلات فعلی عدم اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه بین تولیدکنندگان موج می‌زند. مشکل بعدی مربوط به نرخ بالای تورم در کشور می‌شود که منجر افزایش هزینه‌های تولید شده است.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز و تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد از دیگر مشکلات این صنعت است، زیرا صادرات را هم زمین می‌زند چراکه هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست ارز خود را به جای ۴۰ هزار تومان ۲۸ هزار تومان بفروشد.

هاشمی افزود: تداوم تحریم‌ها نیز بر مشکلات ما افزوده است زیرا هزینه مبادلات خارجی را افزایش داده و جریان تأمین مواد اولیه خارجی را با مشکل مواجه کرده است‌. همچنین نقل و انتقال ارزی را غیرممکن کرده است.

رییس انجمن ملی لوازم خانگی ایران تصریح کرد: از سویی دیگر تحریم، ارتباطات خارجی صنایع را نیز محدود کرده است. عدم اتصال سیستماتیک به شکبه ارزش جهانی تولید و تجارت نیز دیگر مشول ناشی از تحریم است.

وی گفت: محدودیت تسهیلات بانکی و مشکل در تأمین سرمایه در گردش از دیگر مشکلات صنعت لوازم خانگی است.

هاشمی به راهکارهایی برای حل بخشی از معضلات صنعت اشاره کرد و افزود: فروش اعتباری مواد اولیه به صنایع لوازم خانگی ضروری است و نمی‌توان فقط از طریق بورس خرید نقدی کرد.

وی ادامه داد: واحدها مواد اولیه را نقدی میخرند اما با توجه به رکود نسبی بازار، محصول تولیدی را به صورت اعتباری و مدت‌دار می‌فروشد.

هاشمی اضافه کرد: در این یین دولت هم با سیاست قیمت‌گذاری مشکلات را افزودن کرده است که همین مساله به کوچک شدن حجم بازاز لوازم خانگی دامن می‌زند.

هاشمی افزود: واحد تولیدی یا باید به سمت نابودی پیش رود و یا اینکه بگوید مدارکم را داده ام و خود افزایش قیمت را اعمال کنم زیرا وزارت صمت این موضوع را مشمول مرور زمان کرده است.

وی ادامه داد: برای جبران پایین بودن قدرت خرید مردم نباید تولید را سرکوب کرد بلکه باید قدرت خرید را تقویت کرد.

نویسنده: ریحانه سجادی

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه