ساعت 12:26 ق.ظ
امروز 9 فروردین 1403
مالیات عایدی سرمایه شامل بسیاری از اقشار مردم نخواهد شد

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر قادری در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه گفت: کشورهای جهان با وضع قوانین مالیاتی همچون قانون مالیات بر عایدی سرمایه مانع از ورود سرمایه به بخش‌های غیر مولد می‌شوند و با چنین قوانینی ضمن رونق بخشی به تولید داخلی، دست دلالان و سوداگران از بازارهای موازی تولید را کوتاه می‌کنند.

نماینده مجلس یازدهم ضمن اشاره به مؤثر بودن این ابزار قانونی به منظور کنترل بازارهای غیر مولد اظهار داشت: یکی از پسندیده‌ترین روش‌ها برای توزیع و باز توزیع ثروت در کشور همین ابزار مالیات بر عایدی سرمایه است که در کشور ما به آن توجه جدی نشده است.

قادری گفت: در حال حاضر بار اصلی مالیاتی در کشور، بر روی دوش تولیدکنندگان است؛ این در حالی است که بیشترین مالیات را باید افرادی بدهند که به ثروت‌های بی‌زحمت و بادآورده دست یافته‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این مالیات باعث تهدید سرمایه‌ها یا کاهش سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: هدف این مالیات، هدایت سرمایه‌های راکد و غیر مولد به سمت تولید و مصرف حقیقی است؛ لذا سرمایه‌های مولد نه تنها تهدید نمی‌شوند، بلکه تشویق و تقویت می‌گردند.

نماینده مردم شیراز افزود: در حال حاضر اگر از هر تولیدکننده‌ای بپرسید؛ عدم ثبات در قیمت‌ها را یکی از چالش‌های حوزه‌های تولیدی عنوان می‌کنند؛ در حالی که مالیات بر عایدی سرمایه با کمک به بخش حقیقی اقتصاد و کاهش نوسانات قیمتی، موجب ایجاد ثبات می‌گردد که مهم‌ترین عامل جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در اقتصاد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: دشواری تأمین مالی از بانک‌ها مانع دیگری است که تولید را تحت تأثیر قرار داده است و مالیات بر عایدی سرمایه با هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت فعالیت‌های مولد و تسهیل تأمین مالی تولیدکنندگان از بانک‌ها، به رفع مشکل کمبود نقدینگی تولیدکنندگان کمک می‌کند.

قادری با بیان اینکه رشد نقدینگی در کشور ما بالاست اما در مقابل تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی رنج می‌برند گفت: باید نقدینگی موجود را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کنیم که دو اقدام لازم است. اول آنکه جذابیت فعالیت‌های غیر مولد کاهش یابد اعم از کاهش سود و یا پر ریسک کردن این بازارها و دوم اینکه موانع تولید از مقابل آن برداشته شود.

شبهه‌پراکنی توسط کسانی که منافع‌شان به خطر افتاده است

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به این موضوع که با وجود آثار مثبت این مالیات، از سمت برخی افراد این نگرانی در بین مردم پمپاژ می‌شود که مالیات بر عایدی سرمایه تقاضاهای واقعی و مصرفی را دچار هزینه‌های بالا می‌کند گفت: این واقعیت ندارد و هدف و نقطه اصابت مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً افرادی هستند که با معاملات کاذب به افزایش قیمت منجر می‌شوند و برای مردم عادی معافیت‌های کافی و لازم در نظر گرفته شده است.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اینگونه شبهه‌پراکنیِ اشتباه در بین مردم کاملاً طبیعی است و انتظار از کسانی که منافع بی‌شمارشان در حال تهدید است، جز این هم انتظاری نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که معافیت‌های این طرح به چه شکل هست گفت: معافیت‌ها به قدری زیاد در نظر گرفته شده که می‌توان گفت اغلب اقشار جامعه حتی به آن نزدیک نمی‌شوند و چه برسد به اینکه مشمول مالیات گردند.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال هر شخص حقیقی بالای ۱۸ سال یک ملک مسکونی معاف دارد، یعنی مثلاً یک خانوار ۵ نفره می‌توانند به تعداد ۵ ملک مسکونی معاف از مالیات، در صورت فروش داشته باشند و در جامعه‌ای که خرید یک خانه آرزو است، بسیاری از مردم مشمول مالیات نخواهند شد.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه