ساعت 11:26 ق.ظ
امروز 29 اسفند 1402
دولت سیزدهم
انتظارات مجلس از وزرای اقتصادی دولت سیزدهم/ حاجی دلیگانی: تیم اقتصادی دولت هر چه سریعتر باید تشکیل شود

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حالی از صبح امروز بررسی کابینه سیزدهم با سخنرانی رئیس جمهور محترم آغاز می شود که بسیاری مهمترین بخش از کابینه را در شرایط فعلی بخش اقتصادی کابینه می دانند و در حال انتظارند تا ببیند برنامه های وزرای پیشنهادی چیست و مجلس شورای اسلامی با چه معیارهایی به ارزیابی این برنامه ها می پردازد. در این رابطه با حسینعلی حاجی دلیگانی گفت وگو کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که رویکرد عمومی مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم چیست گفت:طبیعتا  اولویت مهم و اساسی که برای تیم اقتصادی دولت سیزدهم بایستی  وجود داشته باشد بهبود وضعیت معیشت مردم در شرایط فعلی است بنابراین نخستین سنجه ارزیابی برنامه های وزرای پیشنهادی اقتصادی برنامه هایشان در زمینه بهبود معیشت مردم و برون رفت از وضع نابه سامان اقتصادی است.

 عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه برای بهبود وضعیت معیشت مردم بایستی در گام اول حجم نقدینگی موجود در بازار کنترل و مدیریت شود گفت: اگر این اقدام فوری ضروری و اولیه به سرعت در دولت سیزدهم انجام نشود با توجه به حجم نقدینگی افسار گسیخته ای که در اواخر دولت دوازدهم و چند ماه نخست امسال وارد بازار شده است تورم افسار گسیخته ای را دولت در ابتدا با آن مواجه خواهد بود که ممکن است کل عملکرد دولت تحت الشعاع این مهم قرار بگیرد بنابراین گام نخست دولت بایستی ورود سریع به این عرصه باشد و در این میدان اقدامات فوری و جهادی انجام دهد.

حاجی دلیگانی با تصریح بر اینکه گام بعدی تیم اقتصادی دولت بایستی تک نرخی کردن نرخ ارز باشد گفت: این یک جراحی در اقتصاد کشور است که همه اقتصاددانان و مردم نیز به ضرورت آن پی بردند چرا که از محاسن تک نرخی شدن ارز کم کردن زمینه فساد و رانت و اجرای بهتر عدالت است.

وی افزود: البته در زمینه تک نرخی کردن قیمت ارز بایستی این اقدام با تدابیر درستی که دولت اتخاذ می کند صورت بگیرد و یارانه های نقدی ابتدا سروسامان بگیرد و سپس این گام حیاتی در اقتصاد کشور برداشته شود همچون قانون هدفمندی یارانه ها با تدابیری که اتخاذ شد مردم با این طرح همگام شدند یعنی هم تبیین خوب صورت بگیرد و قبل اجرایی سازی نیز یارانه های نقدی سرو سامان بگیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اولویت سوم تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: هماهنگی تیم اقتصادی دولت از هر اولویتی در تشکیل کابینه مهمتر است همانطور که در عرصه ورزش ستارگان باید با ریتم کلی تیم همخوانی داشته باشند در تیم اقتصادی دولت نیز کار بایستی به این شکل باشد بنابراین معنا ندارد بخشهای دولت به شکل جزیزه ای عمل بشود و اینکه بخشی از دولت بخواهد دعواهای درون خانوادگی دولت را به عرصه بیرون و رسانه ها بکشاند که در سالیان گذشته شاهد آن بودیم. این کار اقدام درستی به نظر نمی رسد و باعث دلسردی مردم می شود بنابراین بایستی تیم اقتصادی دولت با یک آهنگ و ریتم واحدی شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش  که چه برآوردی از نتیجه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران پیشنهادی اقتصادی کابینه دارید گفت برآورد بنده این است که کابینه اقتصادی و وزرای پیشنهادی اقتصادی دولت سیزدهم همه رای اعتماد را از مجلس خواهند گرفت حال ممکن است برای برخی از وزرای پیشنهادی این اتفاق با رای پائین تری روی دهد اما در شرایط فعلی به نظر تیم همانگ اقتصادی که دولت معرفی می کند کاستی ها را جبران می کند بنابراین به رغم اینکه پیش بینی مجلس در برخی از حوزه ها معرفی افراد قوی تری بود اما با این وجود تشکیل سریعتر تیم هماهنگ اقتصادی دولت نیز مهم است.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این پرسش که انتظار مجلس در زمینه یارانه های پنهان که در زمان رقابتهای انتخاباتی بسیار در مورد میزان و شیوه پرداخت آن بحث شد از دولت چیست گفت: حجم بالایی از یارانه های پنهان با ارز تک نرخی ساماندهی خواهد شد.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه