ساعت 12:52 ق.ظ
امروز 1 اردیبهشت 1403
سرمایه گذاری
موانع سرمایه گذاری باید برداشته شود

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید با اصلاح سیاست‌ها و برداشتن موانع سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی به‌صورت جدی وارد فعالیت اقتصادی شود.

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از خبرگزاری مهر ، پنجمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای ستاد، مشاورین و رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها که به‌صورت آنلاین شرکت کرده بودند، برگزار شد.

سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید دقیق و علمی مشخص شود که میزان ظرفیت مالیاتی در نظام اقتصادی چقدر است تا براساس آن برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد و مصارف به سمت برنامه‌ها سوق داده شود تا پایان سال اثربخشی آنها مشخص، و چرخه اقتصادی به حرکت درآید.

معاون رئیس جمهور گفت: نگاه مدیران و مسئولین در استان‌ها برای اجرای پروژه‌ها باید تغییر کند، مدیران و استانداران با دلسوزی و همتی که دارند باید به دنبال خلق منابع جدید و اثربخش باشند.

میرکاظمی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در خلق منابع مسئولیت دارند، خاطرنشان کرد: همانطورکه مدیران و استانداران در مصارف اختیارات دارند در جذب منابع نیز باید اختیارات داشته باشند و استراتژی مدون برای جذب منابع به صورت فاینانس داخلی و خارجی، جذب منابع از بیرون، بانک‌ها و کمک از خیرین، مولدکردن دارایی‌ها و مشارکت بخش خصوصی را خیلی جدی بگیرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها گفت: زمان بهره‌وری پروژه‌ها با احساس مسؤلیت و توان مدیریتی که در استانداران است امیدواریم سرعت بگیرد. طولانی شدن اجرای پروژه‌ها عملاً اثربخشی آنها را کاهش می‌دهد و چیزی جز اتلاف منابع و نیروی انسانی نخواهد بود.

وی با اشاره به میزان جذب منابع در شش ماه گذشته که از مطلوبیت لازم برخوردار نبود، خاطرنشان کرد: درباره فروش دارایی‌ها، واگذاری سهام و سایر امور که نیاز به کار سخت و تلاش دارد گام‌های اندکی برداشته شده است و تنها خلق پول و انتشار اوراق قرضه که راحت‌ترین و آسان‌ترین کار است در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه با وزارت امور اقتصاد و دارایی جلسه‌ای درباره اینکه که چقدر ظرفیت مالیات در نظام اقتصادی وجود دارد برگزار خواهد شد، تصریح کرد: رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها هم، نظرات کارشناسی و دقیق خود را در این باره مطرح می‌کنند تا ظرفیت استان‌ها مشخص شود و در این راستا باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

میرکاظمی با بیان اینکه استراتژی اصلی این است که موانع سرمایه‌گذاری برداشته شود، خاطر نشان کرد: با اصلاح سیاست‌ها و آسیب‌شناسی از موانع، باید امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بهره‌برداری پروژه‌های نیمه تمام که حجم گسترده‌ای در سطح کشور دارد فراهم شود.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه