ساعت 4:01 ب.ظ
امروز 9 فروردین 1403
نوسان قیمت دلار
نوسان قیمت دلار در کانال 26 و 27 هزار تومان

قیمت دلار در روزهای گذشته، در کانال ۲۶ و ۲۷ هزار تومانی در نوسان بوده است.

به گزارش نیمروز خبر و به نقل از تجارت نیوز، روز گذشته، تحولات بازار ارز، کاهشی بود. کارشناسان معتقدند  قیمت دلار در سال جاری تحت‌تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و مذاکرات برجام قرار دارد.

در روز گذشته، یکشنبه ۱۴ فروردین، کاهشی بود. بازار آزاد کار خود را با قیمت‌هایی در محدوده ۲۷ هزار و ۶۰ تومان آغاز کرد اما به تدریج روند نزولی به خود گرفت. به گونه‌ای که تا ۲۶ هزار و ۸۲۰ تومان نیز کاهش یافت. قیمت‌ها در بازار سنا و همچنین صرافی ملی نیز کاهشی بود.

تاثیر سیاست‌های انقباضی دولت بر قیمت دلار

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی معتقد است این موضوع تحت‌تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و مذاکرات وین قرار دارد.

وی توضیح می‌دهد: سیاست‌های دولت در مورد متغیرهای اقتصادی کلان در بودجه نمایان است و به نظر می‌رسد بیشتر انقباضی باشند. این سیاست‌ها تاحدودی سرعت رشد هیجانی نرخ ارز را کاهش می‌دهند.

کف و سقف نرخ ارز

نام‌آور، متغیر مهم دیگر را در تعیین رفتار دلار، سیاست خارجی کشور می‌داند و می‌افزاید: در صورت احیای برجام، اعتبار کشور افزایش پیدا می‌کند اما در مورد این موضوع اکنون ابهاماتی وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: در کوتاه‌مدت دو سناریو برای قیمت دلار قابل پیش‌بینی است. در شرایط پرابهام کنونی، کف هدف دلار می‌تواند نرخ ۲۵ هزار و سقف آن، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. در صورت حصول توافق، قیمت ارز می‌تواند تا حدود ۲۴ هزار تومان کاهش یابد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: در صورت شکست مذاکرات، قیمت دلار می‌تواند در میان‌مدت به ۳۲ هزار تومان برسد.

در میانه‌های سال گذشته نیز نرخ ارز از ۳۰ هزار تومان فراتر رفت اما به تدریج کاهشی شد و حتی به کانال ۲۵ هزار تومان نیز رسید. اما دلار سال ۱۴۰۰ را با محدوده قیمتی ۲۶,۲۵۰ تا ۲۶,۲۸۰ تومان به پایان رساند.

بازار ارز سال جدید را با روند افزایشی آغاز کرد و در روزهای گذشته در کانال ۲۶ هزار و ۲۷ هزار تومانی در نوسان بوده است.

حجت قندی، اقتصاددان نیز چندی پیش به تجارت‌نیوز گفت: احتمال ثبات قیمت ارز در محدوده فعلی در کوتاه‌مدت بیشتر است اما شوک ارزی بعدی نیز چندان دور نیست.

او افزود: حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، درآمدهای ارزی ایران در سال جاری افزایش می‌یابد و این موضوع احتمال وجود ثبات در قیمت دلار را بیشتر می‌کند.

این اقتصاددان گفت: احتمالا نرخ ارز در بازار آزاد در همین محدوده فعلی ۲۵ و ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

او در عین حال تاکید کرد: بازار، مردم و دولت نباید به تغییرات در حد چند هزار تومان حساس باشند. برای مثال نوسان در محدوده ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، برای قیمت دلار چندان شدید محسوب نمی‌شود.

 

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه