ساعت 6:44 ب.ظ
امروز 6 اردیبهشت 1403
هدفگذاری برای رشد ۹ درصدی تولید محصولات کشاورزی توسط بنیاد مستضعفان

به گزارش نیمروز خبر و به نقل از ایرنا، «عظیم رجایی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری افزود: بیش از ۸۳ درصد از نیازهای کشاورزی کشور در داخل تولید می‌شود و با همه موانع و تحریم‌ها، کشاورزی ایران دارای مزیت‌های رقابتی برای توسعه اقتصادی و رشد بخش کشاورزی در سال‌های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی جهان و به‌ویژه ایران با چالش‌های جدی مواجه است، ادامه‌داد: اکنون بحران آب به شرایط اضطرار رسیده و در برخی مناطق با ورشکستگی آبی رسیده است.

رجایی بیان‌داشت: توسعه روستاها در حدی نبوده است که مانع مهاجرت نشود و ساختار ناکارآمد کشاورزی پاسخگوی حل مشکلات کشاورزی ایران نیست و باید ساختار کشاورزی به استراتژی‌محور و هدف‌محور تغییر جهت پیدا کند.

وی اظهار داشت: گروه بنیاد با همه محدودیت‌های شدید بین‌المللی، به مدد مزیت‌های رقابتی شاهد رشد اقتصادی پایدار با حفظ و صیانت از منایع زیست محیطی در سال گذشته بوده است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با بیان اینکه امنیت غذایی در سیاست‌گذاری‌های بنیاد جایگاه بالایی دارد، اضافه‌کرد: توسعه سرمایه انسانی در این حوزه پیگیری شده است و ظرفیت تولید را در این سال‌ها افزایش دادیم و برای اشتغال پایدار در مناطق و امنیت غذایی کشور تلاش شده است.

به گفته رجایی، هلدینگ کشاورزی بنیاد اکنون با ۲۰ شرکت و ۱۱۰ واحد تولیدی در ۲۰ استان فعالیت جدی دارد و ظرفیت‌های تولید این بخش شامل دامپروری و کشاورزی است.

وی اظهار داشت: درحوزه دامپروری با ۱۰۰ هزار راس دام، بزرگترین گله راس خاورمیانه را داریم که ۸۵ هزار راس دام شیری است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه‌داد: پارسال مجموع اقدامات ما منتج به تولید ۷۷۵ هزار تن تولید انواع محصولات دامی و زراعی با رشد اقتصادی ۸.۳ درصد شد، این درحالی است که رشد اقتصادی کشور نزدیک یک درصد بوده است.

وی از هدفگذاری برای رشد اقتصادی ۹ درصدی در سال ۱۴۰۰ گروه کشاورزی بنیاد خبر داد و گفت: ارزش کل سرمایه‌گذاری گروه بنیاد در هفت سال گذشته منتج به توسعه کمی و کیفی و ارتقای بهره وری  شده است.

رجایی توضیح‌داد: در هفت سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کشاورزی که منجر به افزایش ۵۵ درصدی محصول اصلی یعنی شیرخام شده است را تجریه کردیم، همچنین ۲ هزار هکتار باغات جدید در این سال‌ها ایجاد و ۴۰ هکتار گلخانه ساخته شد.

وی افزود: پارسال در گروه کشاورزی ۶۵۱ میلیارد سرمایه گذاری محقق شد، همچنین ۹ پروژه مهم کشاورزی در اقصی نقاط کشور افتتاح شد که نتیجه این توسعه افزایش ۵۳ درصدی فروش در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بود.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان گفت: در همین سال از نظر مقدار فروش ۱۲ درصد افزایش و از نظر سودآوری  ۴۱ درصد رشد داشتیم.

رجایی بیان‌داشت:‌ برای امسال ۷۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشاورزی پیش بینی و ۱۷ پروژ جدید تعریف شده تا به رشد ۹ درصدی در پایان سال برسیم.

برنامه‌های گروه کشاورزی بنیاد برای صرفه‌جویی در مصرف آب

وی گفت: با توجه به محدودیت منابع آب، بازیافت آب را نهادینه کردیم اکنون واحد دامپروی داریم که حتی یک لیتر آب خروجی به عنوان فاضلاب ندارد و تمام آب بازیافتی در سیکل آبیاری و شتسشو قرار می‌گیرد که می‌تواند برای بخش خصوصی و کل کشور الگو باشد.

رجایی با بیان اینکه الگوی توسعه باغبانی در کشور را تغییر دادیم و به طرف توسعه و تولید باغات و میوه‌های خشک رفتیم، گفت: در کشور توسعه باغبانی متناسب با اقلیم نیست و موجب مصرف بیش از حد آب شده است. کشت علوفه زمستانه هم می‌تواند به کاهش مصرف آب در پیک گرمای تابستان کمک کند و توسعه گلخانه‌ها به عنوان روشی برای تولیدات صیفی خارج از فصل با کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان  از اجرای سیتسم‌های مدرن آبیاری زیر سطحی و سرمایهگذاری در حوزه آبیاری مدرن خبر داد وگفت: اکنون آبیاری زیر سطحی با دانش بالایی در پروژه های بنیاد درحال اجرا است.

وی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص میزان صرفه جویی در مصرف آب در پروژه های تعریف شده بنیاد، گفت:۵ هزار هکتار اجرای مدرن آبیاری داریم  و در تمام طرح‌های جدید با استفاده از سیستم مدرن در زراعت از سیستم آبیاری بارانی عبور کردیم و به آبیاری زیر سطحی ورود کردیم. راندمان آبیاری در کشور زیر ۵۰ درصد است اما ما اجرای سیستم آبیاری مدرن زیر سطحی را دنبال می‌کنیم.

وی گفت:۹۰ درصد کل اراضی در اختیار بنیاد تحت پوشش سیستم آبیاری مدرن است و آن ده درصد به دلیل محدودیت شوری منایع آب است که درحال مطالعه برای رفع آن هستیم.

رجایی دریاره وضعیت خشکسالی و تاثیر آن بر محصولات گروه کشاورزی بنیاد نیز گفت:متوسط بارندگی ایران فاصله زیادی با دنیا دارد. کل بارندگی کشور از مهرماه تا امروز ۱۴۵ میلی لیتر است و نسبت به سال گذشته ۳۰۰ میلی لیتر ۵۰ یعنی حدود درصد کمتر است که آلارم شدیدی برای کشور است. ما به مدد مزیت‌های رقابتی در حوزه کشاورزی آسیبی از خشکسال ندیدم و تولید در سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است و ضایعات آب را در کشاورزی و دامپروی به صفر رساندیم  وامیدواریم در کل کشور به هماهنگی برسیم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان  گفت:۲۴ میلیون تن محصولات کشاورزی آب بر وارد کشور می‌کنیم که برای تولید آن در کشور ۸۰ میلیارد متر مکعب آب باید مصرف کنیم و چاره ای نداریم وضعیت سیستم آبیاری ایران را ارتقا دهیم تا از بحران اب خارج شویم و در این زمینه کشت فراسرزمینی توصیه می شود.

وی توصیح داد: در دنیا کشورهای زیادی هستند که درای آب فراوان هستند و می‌توانیم در کشورهای مثل اوکرانی و وروسیه  زمین تملک کنیم و محصولات مورنظر را در کشت فرا سرزمینی تهییه کنیم.

ارتقاء سطح پتانسیل ژنتیکی دام کشور را دنبال می‌کنیم

رجایی درباره وضعیت ورود دام نیز گفت: ارتقاء سطح پتانسیل ژنتیکی دام کشور را نیز دنبال می‌کنیم، اصلاح نژادهایی در دام داشته‌ایم که همین دام تا ۱۰ سال قبل ۲۰ کیلو شیر می‌داد اما امروز ۴۰کیلو شیر می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کشور ۱۷ میلیون رأس بز داریم، اضافه کرد: برای سرعت‌ بخشیدن به توسعه اصلاح ژنتیکی تعدادی دام وارد کشور کردیم.۱۳۵۰ رأس دام را به مردم واگذار کردیم، ۵ هزار رأس دام واردات داشتیم که به ۹ هزار رأس دام رساندیم.در حال بومی‌سازی سنتز نژاد بزهای اسپانیایی (بز مورسیا) هستیم این بز نژاد شیری است، برای اولین بار هم یک نژاد آمیخته هولشتاین معرفی کردیم که نسبت به گوساله هولشتاین بازدهی مطلوبی دارد.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد:‌در زنجیره تولید ما ۲۷ هزار واحد گاوداری صنعتی ایجاد شد و کشور از نظر تولید شیر خودکفا شده است و در تولید گوشت هم حدود ۱۵ درصد کسری داریم.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه