کاهش وابستگی به خارج با تولید پکیجِ پمپ‌خانه آتش‌نشانی در شرکت سپاهان مپنا + تصاویر

امین محمدپور | نیمروز: برای نخستین بار در کشور، پکیج پمپ آتش‌نشانی نیروگاهی در شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا با رویکرد انطباق با الزامات استانداردی NFPA و اخذ گواهینامه­ های انطباق با استاندارد­های معتبر بر اساس این استاندارد، در این حوزه طراحی و ساخته شد.

پیش از این پکیج‌های آتش‌نشانی نیروگاه‌ها‌‌ از کشورهای خارجی خریداری می‌شد اما شرکت سپاهان مپنا با اتکا به توانمندی‌های داخلی و دانش نیروی انسانی ماهرِ خود، موفق شد این پکیج‌ها را بومی‌سازی و اولین پکیج را برای نیروگاه اردکان ارسال کند.

یکی از پیش­ نیازهای مهم و ضروری در پروژه‌های نیروگاهی، تامین و راه اندازی سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی است. به منظور کاهش وابستگی به خارج و توانمندی­ های دانشی و تولیدی در داخل کشور، گروه مپنا با تفاهم با شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، اقدام به داخلی‌سازی پکیج پمپ خانه آتش‌نشانی کرده است.

پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده میان برق حرارتی و گروه مپنا، سپاهان مپنا متولی طراحی و تامین پکیج‌های آتش‌نشانی و پیشبرد فرآیند ساخت داخل همراه با تدوین مشخصات فنی و دستورالعمل‌های تست و سنجش کیفیت شده است، همچنین شناسایی نهاد داخلی صادرکننده گواهی تضمین کیفیت و انجام و توسعه آزمون­ های لازم و اخذ گواهی جایگزین گواهی ­های متداول در حوزه آتش‌نشانی نیز بخش مهمی از این تفاهم‌نامه است.

در راستای اخذ گواهی همکاری با یک نهاد صدور گواهینامه برای کل پکیج بر مبنای استاندارد NFPA آغاز شده تا بازرسی‌ها و صدور گواهی‌های جایگزین برای تجهیزات داخلی انجام شود. این همکاری موجب شده تا ضمن رعایت استانداردهای بین‌المللی، تجهیزاتی با کیفیت بالا و مطابق با الزامات استاندارد تهیه و تولید شود.

گروه مپنا طراحی و اجرای این پکیج‌ها را به شرکت مهندسی و ساخت و تجهیزات سپاهان مپنا سپرد و هم‌اکنون‌ پروژه‌های متعدد دیگری نیز در سپاهان مپنا در حال ساخت است، از جمله پروژه‌های تربت حیدریه، دوکوهه، و زرند. همچنین، چهار پروژه دیگر نیز در حال سفارش‌گذاری هستند.

در این پروژه‌ها، تجهیزات مختلفی از جمله پمپ‌ها و سیستم‌های کنترل و محرک‌ها و سیستم­های جانبی داخل کانتینری با قابلیت حمل و نصب آسان، به صورت پمپخانه پیش‌ساخته تولید و تجمیع می‌شوند. این پمپخانه پیش‌ساخته شامل دو کانتینر الکترو پمپ‌ها و دیزل پمپ‌ها هستند که به صورت اتوماتیک و دستی عمل می‌کنند.

گفتنی است با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان سپاهان مپنا، کار ساخت نخستین پکیج آتش‌نشانی در مردادماه به پایان رسید و برای سایت اردکان ارسال شد. در همین راستا این محصول به عنوان پمپ‌خانه سیستم اطفاء حریق نیروگاه اردکان با ظرفیت هر پمپ آتش نشانی 454 مترمکعب بر ساعت (GPM2000) و فشار Bar 10 ساخته شد.

ساخت این پکیج‌ها علاوه بر خودکفایی و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی، نشان‌دهنده تعهد سپاهان مپنا به ارتقای استانداردهای ایمنی و داخلی‌سازی تجهیزات حیاتی در کشور است.

photo 2024 07 21 15 25 30 کاهش وابستگی به خارج با تولید پکیجِ پمپ‌خانه آتش‌نشانی در شرکت سپاهان مپنا + تصاویر

photo 2024 07 21 15 25 39 کاهش وابستگی به خارج با تولید پکیجِ پمپ‌خانه آتش‌نشانی در شرکت سپاهان مپنا + تصاویر

خبر روز
اینستاگرام نیمروز

تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه