ساعت 11:41 ب.ظ
امروز 6 اردیبهشت 1403
رئیس‌جمهور
۳ پیام رئیس‌جمهور از بوشهر برای دلار تهران

فشار بر سیستم بانکی بیشتر خواهد شد، فشار در بخش تقاضا برای بازار ارز افزایش خواهد یافت و علاوه بر این، احتمالا در آینده فشار برای تشدید کسری بودجه فزونی خواهد یافت. این سه پیام را از اظهارات ابراهیم رئیسی در بوشهر می‌توان استنباط کرد.

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از تجارت‌نیوز، کمتر پیش می‌آید که رئیس جمهور یا یک مقام ارشد اجرایی درباره قیمت دلار یا بازار ارز به صراحت سخن بگوید. اما اظهارات غیرمستقیم آنها و تاثیر احتمالی اظهارات آنها بر بازار ارز همیشه مهم بوده است. این بار رئیس جمهور پس از حضور در بوشهر اظهارات در این سفر استانی داشت که احتمالا در میان‌مدت یا بلندمدت برای بازار ارز مهم هستند.

ابراهیم رئیسی از فشار بر سیستم بانکی سخن گفته است. رئیس جمهور جمعه شب در جلسه شورای اداری استان بوشهر گفته است: هیچ بانکی حق ندارد برای مطالبه طلب خود یک واحد تولیدی را تعطیل کند.

طبیعتا با افزایش فشار بیشتر بر سیستم بانکی این سیستم در تامین نیازهای ارزی بازار نیز به مانند گذشته توانایی نخواهد داشت و ممکن است در آینده این خود عاملی بر بی‌پاسخ ماندن بخشی از تقاضای بازار ارز شود.

دومین سخن مهم رئیسی این بود که احتمالا فشار ارزی بیشتر می‌شود. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور عصر جمعه در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از قشرهای مختلف مردم استان بوشهر گفته است: دولت دیپلماسی اقتصادی را با جدیت در دستور کار دارد و همکاری با همسایگان و افزایش سهم ایران در تجارت منطقه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است و معتقدیم می‌توان حجم کنونی تبادلات اقتصادی را به راحتی به دو برابر افزایش داد.

این سخنان درحالیست که در آخرین آمار تجارت کشور، بیش از ۶٫۶ میلیارد دلار انواع کالا تنها طی شهریور ماه امسال به کشور وارد شده که بیش از دو برابر نسبت به شهریور پارسال و سه برابر نسبت به مرداد ماه امسال افزایش یافته است. اگر قرار بر افزایش تجارت ایران باشد، مجددا ممکن است این رقم افزایش یابد و تراز تجاری ایران منفی‌تر هم شود. در صورت بروز چنین اتفاقی ممکن است فشار بر سمت تقاضا در بازار ارز بیشتر شود.

نگرانی بایت تشدید کسری بودجه نیز مورد سوم از اظهارات رئیس جمهور است. ابراهیم رئیسی پس از بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه اتمی بوشهر و فازهای در حال توسعه آن در جمع خبرنگاران گفته است: ظرفیت تولید برق در نیروگاه بوشهر به سه برابر افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور بیان کرد: خوشحالیم که نیروگاه بوشهر در نهایت ظرفیت اسمی خود درحال بهره‌برداری است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند و این میزان، در فازهای توسعه ای آن، به سه برابر افزایش خواهد یافت و سازمان انرژی اتمی ماموریت دارد که ظرفیت تولید برق کشور را به ده هزار مگاوات برساند.

رئیس جمهور همچنین در بازدید میدانی با هدف رفع موانع تکمیل راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه، پیشرفت ۲۰ درصدی این طرح را پس از حدود ۱۴ سال غیرقابل توجیه دانست و گفت: مدیران طرح باید برای تکمیل و راه‌اندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.

اگر قرار بر این باشد که در تکمیل این طرح‌ها دولت نیز نقشی ایفا و حمایت مالی کند، آن وقت احتمال تشدید کسری بودجه بیشتر خواهد شد. در صورت بروز چنین اتفاقی ممکن است این عامل حتی در بازار ارز نیز خودش را نشان دهد.

آیا این اظهارات جدید رئیسی ممکن است در آینده بازار ارز را دچار تغییراتی کند؟

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه