ساعت 5:50 ب.ظ
امروز 11 اردیبهشت 1403
حمل‌ونقل هوایی مازندران در مسیر اوج‌گیری

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از ایرنا ، مازندران شرایط جوی خاص خود را دارد . هوای بارانی و مه آلود که وضعیت غالب فصول سرد سال محسوب می شود همواره به عنوان پاشنه آشیل حمل و نقل هوایی استان عمل می کرد تا جایی که طی سال های متمادی به خاطر نبود امکانات زیرساختی نه تنها سبب لغو یا برگشت خوردن پروازها می شد ، بلکه قهر و فرار بعضی از شرکت های هواپیمایی را در پی داشت.

یک پرواز برای هدایت ایمن به سمت فرودگاه مقصد و نشستن در آن به سامانه فرود دقیق هواپیما یا آی . ال . اس نیاز دارد تا خلبان از این طریق بتواند هواپیما را در شرایط بد آب و هوایی با ارتفاع و فاصله نزدیکی از سطح باند فرودگاه راهنمایی و هدایت کند. امروزه یکی از مهم ترین و متداول ترین دستگاه هایی ناوبری برای نشستن هواپیما در فرودگاه های پرترافیک و با شرایط جوی نامناسب، سامانه فرود دقیق هواپیما است که به هنگام کاهش دید افقی به دلایل مختلف همچون وجود مه، باران، کولاک برف و پایین بودن ارتفاع سقف ابر ، برای فرود امن هواپیما کمک قابل توجهی می کند.

مازندران سه فرودگاه ساری ، نوشهر و رامسر دارد که از میان آنها فرودگاه شهدای ساری تنها فرودگاه بین المللی این استان به شمار می رود که به صورت هفتگی ۹۲ پرواز از آن به نقاط مختلف کشور و کشورهای همجوار انجام می شود ، اما نبود امکانات کمک ناوبری با توحه به شرایط آب و هوایی منطقه هموار باعث برگشت و لغو پروازهای این فرودگاه می شد .

مدیرکل فرودگاه های مازندران خسران نبود این امکان زیرساختی در فصول سرد سال را لغو یا برگشت خوردن ۱۰ تا ۱۵ درصد پروزاها اعلام کرد ، پروازهایی که گاهی صابونشان به تن مسئولان هم خورد؛ مانند سال ۹۶ و زمانی که محمدجواد آذری جهرمی به عنوان جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور و وزیر معین مازندران قصد شرکت در نشست از پیش تعیین شده استان را داشت که پروازش به ساری به خاطر شرایط بد آب و هوایی و نبود سیستم کمک ناوبری لغو شده بود.

تحت الشعاع قرار گرفتن سفر وزیر جوان به مازندران در حالی که تمامی مسئولان استان در نشست اقتصاد مقاومتی در محل استانداری ورودش را لحظه شماری می کردند ، سبب شد تا در همان سال پنج دستگاه آی ال اس خریداری و یکی به فرودگاه بین المللی شهدای ساری ، فرودگاهی که ساختش به سال ۱۳۲۶ و فعالیت مسافربریش به ۱۳۷۲ بر می گردد ، اختصاص یابد.

اگر چه دولت تدبیر و امید چهار سال پیش با وجود تحریم های سختگیرانه به این مطالبه چند دهه ای مازندران با تزریق اعتبار و خرید دستگاه پاسخ داد ، ولی در مسیر اجرای نصب تجهیزات ، مدیریت فرودگاه با مشکلات دیگری مانند عدم همکاری مالکان زمین های همجوار برای فروش زمین برخورد کرد و به همین دلیل هم نصب آن با تاخیر انجام شد. در واقع مسئولان فرودگاه ساری برای نصب این دستگاه نیازمند خریداری زمین های مجاور بودند تا بتوانند محیط پیرامون محل نصب دستگاه را خالی از ساخت و ساز کنند.

حمل‌ونقل هوایی مازندران در مسیر اوج‌گیری

اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی خرید دستگاه و تملک اراضی

مدیرکل فرودگاه های مازندران با اشاره به ضرورت نصب دستگاه ای ال اس در فرودگاه بین المللی شهدای ساری ، به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به ضرورت وجود چنین تجهیزاتی در تنها فرودگاه بین المللی مازندران ، این مهم در دولت تدبیر و امید جامه عمل پوشانده شد و تجهیزات مورد نظر در سال ۱۳۹۶ خریداری و با وجود تحریم های سخت علیه ایران وارد کشور شد . 

سعدالله وطن خواه افزود : یکصد میلیارد ریال برای خرید تجهیزات کمک ناوبری  فرودگاه ساری اعتبار از سوی دولت اختصاص یافت تا این تجهیزات در اختیار فرودگاه قرار بگیرد .

وی ادامه داد : دولت در آن سال پنج دستگاه تجهیزات فرود دقیق برای فرودگاه های کشور خریداری کرد که یکی از آنها به فرودگاه ساری اختصاص داده شد .

مدیر کل فرودگاه های مازندران گفت : البته با رفع دغدغه تامین اعتبار و خرید این تجهیزات ، مشکلات دیگر در مسیر اجرایی شدن این کار قرار گرفت که بخش اعظم آن مربوط به حوزه استان بود . 

وی با این توضیح که برای نصب این تجهیزات به ۱۲ هکتار زمین در اطراف فرودگاه نیاز بود ، افزود : با توجه به اینکه فرودگاه در میان زمین های کشاورزی و بافت مسکونی متعلق به روستاییان اطراف محصور است ، بیشتر مالکان با فروش املاک خود مخالفت می کردند و مدت زمان ۲ سال زمان صرف شد تا توانستیم موافقتشان را کسب و املاک را خریداری کنیم .

وطن خواه گفت : البته توافق در این زمینه آسان نبود چون مجبور شدیم برای خرید املاک ۲ برابر هزینه خرید دستگاه اعتبار صرف کنیم و به عبارتی ۲۰۰ میلیارد ریال در این زمینه هزینه کردیم تا بتوانیم شرایط مناسب را برای نصب دستگاه فراهم کنیم.

وی افزود : با توجه به اهمیت و ضرورت نصب این تجهیزات در فرودگاه ساری ، دولت این هزینه بالا را برای خرید املاک پرداخت کرد تا کار وارد فاز اجرایی شود.

حمل‌ونقل هوایی مازندران در مسیر اوج‌گیری

آماده بهره برداری 

او ادامه داد : خاکبرداری و تسطیح اراضی ۱۲ هکتاری تامین شده به همراه تامین برق و برق رسانی به محل سایت و نصب دیگر تجهیزات مورد نیاز هم نیازمند هزینه سنگینی بود که خوشبختانه دولت در این بخش هم سنگ تمام گذاشت و با هزینه ۱۷۰ میلیارد ریالی آن را به سرانجا رساند.

مدیرکل فرودگاه های مازندران گفت : دستگاه آی ال اس نوعی تجهیزات کمک ناوبری هواپیما به شمار می رود و وجود این تجهیزات در فرودگاه ها باعث می شود تا میزان دید خلبان در شرایط بد آب و هوایی مناسب سازی شود و بتوانند براحتی و ایمن بر روی باند فرود بیاید.

وی افزود : در شرایط فعلی میزان دید خلبان برای نشست و برخاست از فرودگاه ساری به طور مثال ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر می باشد که اکنون این میزان به ۸۰۰ متر کاهش یافته است و خلبان در این فاصله می تواند هواپیما را بر روی باند فرودگاه به زمین بنشاند .

وطن خواه گفت : امروزه یکی از مهم ترین و متداول ترین دستگاه هایی ناوبری، برای نشستن هواپیما در فرودگاه های پرترافیک و با شرایط جوی نامناسب، سامانه  آی.ال.اس است که  به هنگام کاهش دید افقی به دلایل مختلف همچون وجود مه، باران، کولاک برف و پایین بودن ارتفاع سقف ابر برای فرود امن هواپیما کمک قابل توجهی می کند.
وی افزود : با سختی هایی که در روند اجرای این پروژه طی این مدت متحمل شدیم ، سامانه در فرودگاه بین المللی شهدای ساری نصب شده و آماده بهره برداری است و براساس استانداردهای بین المللی ایکائو لازم است دستگاه های ناوبری فرودگاه ها برای ارایه سرویس و استفاده، مورد آزمایش های فلایت چک پروازی قرار بگیرند که در حال حاضر با توجه به اینکه فرودگاه های دیگر نیز در لیست فلایت چک هستند، پیش بینی می کنیم در مدت زمان یک تا ۲ ماهه چک نهایی این تجهیزات در فرودگاه ساری از سوی متولیان امور صورت بگیرد .

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه