قیمت خودرو در یک ماه گذشته صعود قابل توجهی داشته است. فعالان بازار میگویند در حال حاضر صعود قیمت موجب شده که تقاضا برای خرید خودرو حتی تا نصف ماههای گذشته کاهش داشته باشد.
به گزارش نیمروزخبر و به نقل از تجارتنیوز، قیمت خودرو در یک ماه گذشته صعود قابل ملاحظهای داشته است تا آنجا که بهای پراید رشد ۱۷ میلیون تومانی قیمت را به ثبت رسانده و بهای کوئیک دندهای ۱۵ میلیون تومان گرانتر شده است.
همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو هم رشد ۳۲ میلیون تومانی قیمت را در یک ماه گذشته به ثبت رسانده است.
بر این اساس بهای پراید ۱۱۱ که یک ماه پیش حدود ۱۳۹ میلیون تومان بود هم اکنون به ۱۵۶ میلیون تومان رسیده است و بهای تیبا دیگر خودرویی که در بازار ایران جز ارزانقیمتترین مدلهای خودرو به شمار میآید، نیز با رشد ۲۴ میلیون تومانی قیمت از ۱۳۹ میلیون تومان به ۱۶۳ میلیون تومان رسیده است.
همچنین بهای کوئیک دندهای هم در یک ماه گذشته رشد ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و به ۱۷۳ میلیون تومان رسیده است.
بهای ۲۰۶ تیپ دو هم از ۲۲۵ میلیون تومان در ماه گذشته در حال حاضر به ۲۵۷ میلیون تومان رسیده است.
این موضوع در حالی رخ میدهد که فعالان بازار خودرو میگویند که رشد قیمت دلار تا کانال ۲۸ هزار تومان یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت خودرو در بازار ایران بوده است.
آنها همچنین تاکید دارند که تقاضای مصرفی در این بازار به حداقل رسیده است اما دلالان در ماه گذشته بیکار ننشسته و اقدام به خرید خودروهای پرتیراژ و دپوی آن در انبارها کردهاند.
حمید کریمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی کرج هم به تجارتنیوز گفته است: اکنون تقاضا برای خرید خودرو نصف شده است و البته در چند وقت اخیر به دلیل نوسان قیمت خودرو برخی دلالان با هجوم به بازار، خودرو خریدند و خودروهای پر تقاضا را در پارکینگها دپو کردند تا در مواقع دیگری آن را بفروشند.
او همچنین توصیه کرده است: پیشنهاد ما به مردم این است که چنانچه نیاز مصرفی دارند، خودرو بخرند. در غیر این صورت برای خرید خودرو دست دارند تا شاید کاهش تقاضا قیمتها را اندکی متعادل کند.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو هم درباره چشمانداز بازار خودرو به خبرگزاری دانشجو گفته است: در صورتی که برجام احیا نشود، انتظار بر آن است که دولت به جای افزایش تیراژ تولید و قیمتگذاری دستوری، تیراژ را در حدی نگه دارد که میزان نقدینگی موجب افزایش پایه پولی و تحمیل تورمهای آنچنانی به مردم نشود.
این کارشناس همچنین گفته است: مهمترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی کاهش عرضه است و بیشترین شبههای که وجود دارد آمارهای وزارت صمت در خصوص تولید خودروست. اگر آمارهای قبلی وزارت صمت قابل اتکا و درست باشد به نظر میرسد یک موضوع سیاسی در میان است، مثل تغییر دولت و کابینه.
او ادامه داده است: موضوع مهم دیگری که به تبع آن روی نرخ خودرو اثر منفی گذاشته دورنمای مذاکرات برجامی و احیا نشدن برجام است که این دورنما از نظر اهالی بازار و فعالین اقتصادی خوب نیست؛ لذا منفی بودن این موضوع نیز عامل مهمی است چرا که با گروکشیهای آمریکا و خواستههای غیر برجامی آمریکا از ما امیدوار نیستیم پرونده هستهای ایران به سرعت جمع شود و احتمالاً اقتصاد همچنان مشکلات خود را خواهد داشت.
زاوه نیز به مشتریان بازار خودرو توصیه کرده است که دو هفتهای صبر کنند تا تحلیل بازار دقیقتر شود چرا که در حال حاضر نمیتوان به درستی اظهار نظر کرد که این موضوع متاثر از مسائل اقتصادی است یا سیاسی.
این کارشناس صنعت خودرو گفته است: فقط میتوان براساس اظهارات بیان شده وزارت صمت مبنی بر اینکه ۵۰۰ هزار خودرو در پارکینگها وجود دارد اظهار نظر کرد که اگر این موضوع درست باشد قاعدتا باید منجر به کاهش نرخ خودرو میشد که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
هرچند که رضا فاطمیامین، وزیر صمت وعده داده است که قیمت خودرو را کاهش میدهد اما فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو میگوید: احتمال افزایشی بودن قیمت خودرو نسبت به کاهش آن بیشتر است اما اینکه قیمت خودرو چقدر افزایش مییابد چند سناریو برای این موضوع محتمل است.
اگر برجام امضا شود و مساله افای تی اف به سرانجامی برسد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شود و تنشهای سیاسی شکل و شمایل آرام تری به خود بگیرد میتوانیم امیدوار باشیم که تورم در بخش خودرو آنچنان سنگین نشود، اما اگر این مسائل محقق نشود تورم نه تنها در بخش صنعت خودرو، بلکه در سایر بخشهای اقتصادی نیز وجود خواهد داشت.