رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاشی، لوله و لوازم بهداشتی ساختمان اصفهان درنشست خبری که در حاشیه نمایشگاه ساختمان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ایران در تولید کاشی و سرامیک جزو ده کشور نخست جهان است و امروز صادرات ما به کشورهای همسایه و آسیای مرکزی جریان دارد.
به گزارش نیمروز خبر، رضا چلونگر اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی مجوزدار در زمینه تولید شیرآلات ساختمانی فعالیت دارند و محصولات آنها نه تنها با استانداردهای اروپایی برابری میکند بلکه به لحاظ قیمت نیز توان رقابت جهانی دارند. با این حال، نبود حمایت مالی و کمبود نقدینگی یکی از چالشهای اصلی تولیدکنندگان است.
وی تاکید کرد: «صنعت کاشی ما در دنیا جزو ۱۰ کشور اول تولید است و مهمترین مزیت رقابتی ایران در این حوزه، قیمت بسیار نازل محصولات است.»
چلونگر همچنین در بخش شیرآلات نیز، پیشرفتها را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: «کیفیت شیرآلات ما در حد استانداردهای اروپا است با قیمتهای بسیار نازل و رقابتی در سطح جهانی.»
به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر صادرات این محصولات به کشورهای همسایه، آسیای مرکزی، عراق و پاکستان انجام میشود.
توان تأمین کامل نیاز داخل و ضرورت جلوگیری از قاچاق
وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید داخلی، نیاز به واردات را کاملاً رد کرد و ادامه داد: «ما در بحث شیرآلات حدود ظرفیت تولید سالانه ۳۰ میلیون قطعه را داریم که ظرفیت بسیار بالایی است و کیفیت نیز به سرعت در حال توسعه است.»
چلونگر مهمترین درخواست از دولت را «جلوگیری از قاچاق و واردات محصولات ساختمانی» عنوان کرد و گفت: «در حوزه تخصصی خودمان، کاملاً پتانسیل تأمین نیاز داخل وجود دارد و حتی میتوانیم به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم.»
او افزود: «اتحادیهها میتوانند رابطه خوبی بین تولیدکنندهها و دولت باشند تا تولیدکنندگان بتوانند در نمایشگاههای بینالمللی صنعت شیرآلات و صنعت چین حضور مؤثر داشته باشند.» همچنین وی فرصتهای صادراتی در کشورهایی مانند روسیه، که به دلیل تحریمها از اروپا واردات ندارند، را بسیار ارزشمند دانست و بر لزوم برندسازی محصولات ایرانی تأکید کرد.
مهمترین چالشها: ناترازی انرژی و نقدینگی
رئیس اتحادیه مهمترین مشکلات کنونی صنعت را «ناترازی انرژی» و «مسئله نقدینگی» دانست. وی در همین رابطه تصریح کرد: «متأسفانه بحث ناترازی انرژی لطمه زیادی به تولیدات ما زده و ظرفیت پایین باعث افزایش قیمت تمامشده محصولات شده است.»
وی در ادامه خواستار شد: «از دولت میخواهیم تا با ارائه وامهای کمبهره و بلندمدت به تولیدکنندهها کمک کند تا با توجه به شرایط رکود ساختمان، بتوانیم با موفقیت از این وضعیت عبور کنیم.» چلونگر اظهار امیدواری کرد که با همین روند پیشرفت در سالهای آینده، میتوان پیشرفت چشمگیری داشت؛ همانطور که در پنج سال گذشته کیفیتها به استانداردهای جهانی نزدیک شدهاند.
مصرف بالای انرژی و لزوم ترویج شیرآلات هوشمند
چلونگر به مصرف بالای انرژی در ساختمانهای ایران اشاره کرد و گفت: «متأسفانه مصرف انرژی در ساختمانهای ایران بسیار بالاتر از سرانه جهانی است، به طوری که میانگین مصرف روزانه آب هر نفر در ایران ۲۵۰ لیتر است.»
وی با توجه به مواجهه کشور با کمآبی و ناترازی انرژی، فعال شدن تولیدکنندهها در زمینه شیرآلات هوشمند و مصرف بهینه آب را ضروری دانست. وی افزود: «دولت و ارگانها نیز موظف هستند شرکتهای دولتی را به این سمت سوق دهند و فرهنگسازی کنند. اتحادیهها و دولت باید سبک استفاده از شیرآلات هوشمند چشمی را ترویج دهند تا بتوانیم آمار مصرف آب را به سطح جهانی نزدیک کنیم.»
در زمینه تکنولوژی، او افزود که در گذشته اتصالات آهنی و شیرآلات پیچی رایج بود، اما حالا تکنولوژی بسیار بهتر شده است و شیرآلات هوشمند مصرف آب جزو الزامات خانهها محسوب میشوند و خانهای که این امکانات را نداشته باشد، نمیتواند در بازار رقابت کند.
بازار سختگیر اصفهان و توان مهندسان داخلی
چلونگر بازار اصفهان را یک بازار سخت توصیف کرد که مردم آن بسیار باهوش و دقیق هستند. این سختگیری باعث شده است که برندهای بیکیفیت نتوانند در این بازار دوام بیاورند.
وی در پایان به توان بالای فنی کشور اشاره کرد و گفت: «دستگاههایی که به دلیل تحریم خراب شده بودند، توسط مهندسان داخلی با مهندسی معکوس بازسازی و حتی بهتر از نمونه خارجی ساخته شدند. این نشاندهنده توان بالای شرکتهای ایرانی و نخبگان ماست.»
وی بر لزوم برقراری ارتباط مستقیم و دائمی بین دولت، انجمنها، اتحادیههای صنفی، تولیدکننده و مصرفکننده تأکید کرد تا رقابت سالم شکل بگیرد.