ساعت 2:47 ب.ظ
امروز 14 اردیبهشت 1403
نشست
نشست راه حل هایی برای جریان دائمی زاینده رود برگزار شد

نشست راه حل هایی برای جریان دائمی زاینده رود با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از نخبگان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نیمروز ، نشست ارائه راه حل هایی برای جریان دائمی زاینده رود با حضور مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مسعود صرامی، کارآفرین و بنیان‌گذار اصفهان سیتی سنتر و پروژه های شهرک سلامت و فدک مال، محمد کوشا‌فر، استاد دانشگاه و متخصص محیط زیست، محمد درویش، کنشگر محیط زیست و آرش رحیمی، موسس و مدیر مجتمع آموزشی اقتصاد برگزار شد.

مسعود صرامی کارآفرین اصفهانی با اشاره به اینکه حکومت‌ها، قانون‌گذار و مجری و حافظ آن قوانین هستند، گفت: کارآفرینان باید برای نیازهای جامعه اندیشیده و با کمک و اتحاد همگانی، هر کار غیرممکن را ممکن سازند.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌ تامین آب و خشکی زاینده‌رود از نحوه مواجهه خود با این چالش و تاثیرش بر پروژه ‌های برنا باتری، سیتی‌سنتر، فدک مال و شهرک سلامت توضیحی ارائه داد .

 

نشست

وی اضافه کرد:  راه اندازی پروژه تصفیه‌خانه آب های خاکستری و تبدیل آن به آب قابل استفاده؛ دوم ایجاد مخازن‌ جمع آوری آب باران در پروژه‌ های بهره‌برداری شده به منظور تأمین آب جهت مصارف شست و شو، آبیاری فضای سبز و انتقال آب به کارخانه برنا باتری برای استفاده در صنایع مورد نیاز، را از جمله پیشنهادات خود برای مدیریت منابع و مصارف عنوان کرد.

صرامی همچنین از تجربیات خود در ابرپروژه های انجام شده یا در حال انجام در اصفهان به عنوان دغدغه ای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی نام برد و ابراز امیدواری کرد بتوان این تجربیات را در سطحی کلان اجرا کرد.

در ادامه این نشست، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر پیچیده‌تر شدن مسایل و مشکلات پیرامون زاینده‌رود گفت: طبق تابلوی منابع و مصارف که نشان دهنده منابع تأمین آب رودخانه و بار مصر‌فی آن است،  زاینده‌رود در وضعیت عادی و بدون خشک سالی یک میلیارد مکعب کسری آب دارد و این یعنی مصارفی تعریف شده که منابع آن وجود ندارد و باید مصرف و برداشت آب از منابع زاینده‌رود برداشته شود.

مهدی طغیانی با بیان اینکه همه قوا برای احیای زاینده رود باید تلاش کنند، گفت: در نامه ای به رئیس دستگاه قضایی درباره عملکرد دستگاه قضایی برای بالادست زاینده‌رود استمداد طلب کرده ایم.

کنشگر محیط زیست نیز در این جلسه از عدم تخصیص حقوق زیست محیطی حریم زاینده‌رود به ویژه تالاب گاوخونی انتقاد کرد و افزود: عدم جاری بودن زاینده رود، روند افت سطح آب‌های زیرزمینی را افزایش داده و باعث گسترده ‌تر شدن فرو نشست‌ها و مهاجرت از استان خواهد شد.

محمد درویش تصریح کرد: بنابراین باید در هر شرایطی حق‌آبه تالاب گاوخونی را در اولویت بعد از شرب قرار دهیم و این به معنای تقدم آنها بر حوزه صنعت و کشاورزی است.

موسس و مدیر مجتمع آموزشی اقتصاد نیز در این جلسه  ابراز امیدواری کرد: تکرار جلسات تخصصی با حضور اندیشمندان و کارافرینان و قانون گذاران بتواند گره ای از وضع موجود بگشاید.

آرش رحیمی تاکید کرد: هر راه حل بلند مدتی نیاز به اعتماد عمومی دارد. زمانی برداشت بالادست و پایین دست زاینده رود به نفع حق آبه محیط زیست متوقف می شود که هم دولت بتواند راه حل های منطقی و باورپذیر اقتصادی ارائه دهد و هم مردم بتوانند خیر عمومی را بر نفع شخصی ترجیح دهند.

مرضیه زارع

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه