ساعت 10:58 ق.ظ
امروز 8 اردیبهشت 1403
سرمایه گذاری
سرمایه گذاری اداره راه برای تغییر فرهنگ و رفتار ترافیکی از کودکی/کاهش تصادفات در سایه فرهنگ سازی

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: کودکان و نوجوانان  یکی از اهداف ما برای تغییر رفتارهای ترافیکی به منظور کاهش تصادفات رانندگی هستند.

به گزارش نیمروز خبر، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان صبح یکشنبه و در آستانه سال نو برنامه فرهنگی- آموزشی با موضوع ایمنی سفرهای نوروزی برای دانش آموزان اصفهانی در گذر فرهنگی چهارباغ عباسی برگزار کرد.

جان باختن ۷۰۰ نفر در جاده‌های اصفهان/عامل ۶۰‌درصد خطای انسانی است

در حاشیه این برنامه علیرضا جعفری معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از وظایف مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی و ارتقای ایمنی در سطح راه‌ها است و از سوی دیگر کودکان به ویژه دانش آموزان اثربخشی خوبی بر رفتار رانندگان در طول سفر دارند سازمان راهداری اقدام به برگزاری برنامه‌های آموزشی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها فرهنگ رانندگی را به دانش آموزان آموزش می‌دهد زیرا آنان نیز در آینده می‌خواهند رانندگی کنند و از سوی دیگر ارتقای فرهنگ رانندگی بین دانش‌آموزان سبب می‌شود که در طول سفر رفتار رانندگی والدین یا افرادی که با آنان رانندگی می‌کند را کنترل کنند.

جان باختن ۷۰۰ نفر در جاده‌های اصفهان/عامل ۶۰‌درصد خطای انسانی است

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: به هموطنان توصیه اکید می‌کنیم که قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنند زیرا علت درصد عمده‌ای از تصادفات، خطای انسانی مانند رعایت نکردن ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی، صحبت کردن، صحبت کردن با موبایل، سرعت و سبقت غیر مجاز و …است.

جعفری تصریح کرد: باید توجه داشت که الزاماً سفر مقصد نیست و طول سفر نیز جزو سفر است در حالی که متأسفانه برخی از هموطنان تلاش می‌کنند که به سرعت به مقصد برسند.

وی ادامه داد: رانندگان لازم است که در طول سفر حداقل هر ۲ ساعت و نیم رانندگی، یک ربع استراحت کنند و طول سفر را هم جزو سفر بدانند.

خطای انسانی عامل ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای است

جعفری با بیان اینکه یکی از علل اصلی تصادفات ما خواب آلودگی است، ابراز داشت: علت خواب‌آلودگی این است که به صورت طولانی رانندگی می‌کنیم و اگر استراحت نکنیم توانایی رانندگی کاهش می‌یابد و در مقابل شرایط احتمالی عکس العمل مناسب نمی‌توانیم داشته باشیم و از این رو لازم است رانندگان در طول سفر حتماً استراحت کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار داشت: طی یک سال گذشته در طول راه‌های استان متأسفانه ۷۰۰ نفر از هموطنان جانشان را از دست دادند و این یک بحران است و از آنجایی که حداقل علت ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای خطای انسانی است؛ اگر رانندگان به قوانین و مقررات توجه کنند این آمار کاهش می‌یابد.

جعفری اذعان کرد: راه‌ها و خودروهای ما ۱۰۰ درصد ایمن نیستند اما خطای انسانی نقش بسیار مهم‌تری بر تصادفات دارد و اگر ما قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنیم و درصد خطا را کاهش دهیم، تلفات کمتری نیز خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد سرعت غیرمجاز است در حالی که اگر با سرعت مطمئنه رانندگی کنیم در صورت وقوع تصادف نیز منجر به فوت افراد نمی‌شود و حداقل خسارت جزعی دارد اما زمانی‌که با سرعت غیرمجاز تردد می‌کنیم شدت تصادف بالا رفته و منجر به فوت افراد می‌شود.

نداشتن کلاه ایمنی عامل ۱۰۰ درصد فوت موتورسیکلت‌سواران در حوادث است

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: تحقیقات ثابت کرده است کسانی که در طول سفر کمربند ایمنی نبستند جزو فوتی‌ها در حوادث بودند و یا ۱۰۰ درصد موتورسیکلت سواران که در حوادث رانندگی فوت کردند، کلاه ایمنی نداشتند.

جان باختن ۷۰۰ نفر در جاده‌های اصفهان/عامل ۶۰‌درصد خطای انسانی است

جعفری تصریح کرد: با رعایت مواردی چون استفاده از کلاه ایمنی و بستن کمربند و رعایت سرعت مطمئنه می‌توان از افزایش تلفات جاده‌ای و موارد فوتی در جاده‌ها جلوگیری کرد و رعایت این نکات وظیفه اخلاقی و شرعی است و از این رو سازمان راهداری در کنار پلیس تلاش می‌کند که به این مهم دست یابیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: هموطنان می‌توانند با شماره ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تماس بگیرند و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای ارائه کنند، با جان و دل پیشنهادات مردم را می‌پذیریم؛ همچنین هموطنان اگر با اتوبوس مسافرت می‌کنند، در صورت بروز مشکل می‌توانند با شماره‌گیری ۱۴۱ موارد را گزارش کنند.

وی افزود: هموطنان در صورت امکان سعی کنند که با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سفر کنند زیرا ضریب ایمنی وسایل نقلیه عمومی به ویژه اتوبوس سه برابر وسیله نقلیه شخصی است و از این رو به خصوص در ایام پیک سفر به هموطنان توصیه می‌شود که با ناوگان حمل ونقل عمومی سفر کنند.

جعفری با اشاره به آماده‌باش راهداری استان برای تعطیلات ایام نوروز پیش رو، گفت: راهداران ما نوروز امسال نیز مانند هر سال در کنار پلیس راه و سایر دستگاه‌های امدادی در طول ۱۲ هزار کیلومتر راه استان حضور خواهند داشت و هر کجا نیاز به خدمت رسانی است، خدمات ارائه می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه امسال بیش از ۷۰ مجتمع خدمات رفاهی در طول راه‌های استان به مسافران خدمات می‌دهند، گفت: هموطنان طول سفر را جزو سفر بدانند و در مکان‌های مناسب توقف کرده و استراحت کنند.

جعفری اضافه کرد: همچنین اگر در شب از خودرو پیاده می‌شوند ترجیحاً لباس‌هایی رنگی داشته باشند که در شب دیده شود زیرا درصد زیادی از تلفات ناشی از این است که عابر به دلیل داشتن لباس تیره توسط رانندگان دیده نشده است.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه