ساعت 11:49 ق.ظ
امروز 9 اردیبهشت 1403
انتظار
انتظار هنرمندان صنایع دستی برای تحقق وعده رئیس جمهور دوساله شد/28 رشته صنایع دستی در آستانه منسوخ شدن

رئیس اتحادیه صنایع دستی از انتظار دوساله هنرمندان برای تحقق وعده رئیس جمهور مبنی بر برقراری بیمه هنرمندان خبر داد.

به گزارش نیمروز خبر، مجدالدین تاج ظهر در نشست خبری  با رسانه ها اظهار کرد: رئیس جمهور و وزیرمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هنرمندان قول دادند که مشکل بیمه این هنرمندان را رفع کنند اما تا کنون خبری از این موضوع نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از سه سال است که اعطای درجه هنری هنرمندان به واسطه بروز مشکلات داخلی بین میراث و ارشاد معطل مانده است، گفت: هنرمندان نباید قربانی این مشکلات باشند.

افزایش مهاجرت هنرمندان صنایع دستی اصفهان

وی با بیان اینکه نمایشگاهی در اصفهان برای فروش آثار معاصر صنایع دستی وجود ندارد که یکی از عوامل افزایش مهاجرت هنرمندان در این هنر صنعت است، تصریح کرد: تا زمانی که انگیزه لازم و شرایط اقتصادی مناسب برای هنرمندان وجود نداشته باشد، آنها به کشورهایی که در صدد ساخت هویت فرهنگی برای خود هستند مهاجرت می‌کنند. بدین سبب اگر روزی قلمزنی ترکیه و میناکاری ژاپنی را دیدید تعجب نکنید.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اشاره به شبکه‌سازی این اتحادیه با نهادهای مختلف، افزود: این تعامل با اتاق اصناف و اتاق بازرگانی باعث شده تا آن‌ها زبان اتحادیه برای مسئولان استانی باشند و مشکلاتی که ما احصا و طبقه‌بندی کرده و راهکار داده‌ایم را به سمت سیاست گذاری سوق دهند.

ثبت ۲۰ رسته صنایع دستی به نام اصفهان

وی با بیان اینکه اکنون ۲۸ رسته صنایع دستی اصفهان درحال منسوخ شدن هستند، ادامه داد: در ماه‌های اخیر حدود ۲۰ رسته صنایع دستی که مورد اختلاف با سایر شهرها و کشورها بود به نام اصفهان ثبت شد و قرار است روز ۲۰ خرداد سال آینده یعنی روز صنایع دستی در مراسمی فاخر از این اسناد رونمایی شود.

تاج اضافه کرد: حدود ۶۰۰ فروشگاه صنایع دستی در اطراف میدان امام (ره) اصفهان وجود دارد که حل مشکلات مالیاتی صاحبان آن و جمع‌آوری کالاهای بی‌کیفیت و خارجی از این فروشگاه‌ها اقدام درخور توجه اتحادیه بوده است به صورتی که حدود ۹۶ درصد این فروشگاه‌ها از اجناس بی‌کیفیت خارجی پاکسازی شد.

وی برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهرهای خواهرخوانده اصفهان، برگزاری رویداد حراج صنایع‌دستی هنرمندان شاخص، ارائه تسهیلات به سه هزار عضو صنفی از طریق تفاهم‌نامه‌های مختلف، ایجاد بازارهای دائمی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و آموزش در حوزه برندسازی و تجاری‌سازی محصولات را از جمله برنامه‌های اتحادیه صنایع دستی اصفهان دانست.

انتقاد از مداخله میراث فرهنگی در صدور مجوزهای صنایع دستی

تاج با انتقاد از تداخل مرجع صدور مجوزهای صنایع دستی میان اتحادیه و اداره میراث فرهنگی، تصریح کرد: اتحادیه صنایع دستی اصفهان با ۵۵ کمیسیون تخصصی و ۵۰ سال سابقه فعالیت می‌تواند بازوی قدرتمندی برای نظارت بر فروشندگان و نماد حکومت مردم بر مردم و مردم‌سپاری امور باشد؛ از این رو نیاز است نقش آن در تصمیم‌گیری حوزه‌های مختلف صنایع دستی به‌طور ویژه دیده شود.

اصفهان در سال ۱۳۹۴ بعنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو(سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» به آن اعطا شد.

۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ مورد آن مربوط به ایران و از این تعداد ۲۰۰ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه