ساعت 9:11 ق.ظ
امروز 7 اردیبهشت 1403
کارگاه
ایجاد 632 مرکز جوارکارگاهی برای ارتقای مهارت کارگران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از ایجاد 632 مرکز جوارکارگاهی برای ارتقای مهارت کارگران خبرداد.

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از خبرگزاری فارس ، غلامحسین حسینی‌نیا در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای آموزش کارکنان کارخانه‌ها دارید، گفت: با توجه به تغییر تکنولوژی جدید و مراکز جوار کارگاهی که در تعدادی از کارخانه‌ها ایجاد شده باید عرض کنم موضوع آموزش کارکنان و شاغلان فعلی کارخانه‌ها با توجه به تغییر تکنولوژی بسیار مهم است.

به گفته وی، براساس مطالعه‌ای که سازمان بین‌المللی کار (ILO) انجام داده است، تا سال 2030 یعنی 9 سال آینده از 8 میلیارد نفر جمعیت جهان حدود یک میلیارد نفر نیاز به آموزش مجدد مهارت پیدا می‌کنند. یعنی کسانی که قبلاً شاغل بودند و آموزش دیده‌اند، اما با توجه به تغییر تکنولوژی نیاز به آموزش جدید پیدا می‌کنند.

به گفته وی، با تغییر تکنولوژی حوزه‌های جدید اشتغال و آموزش پدید می‌آید و تا سال 2022 یعنی سال آینده نیروی کار موجود به سمت مشاغل جدید سوق خواهند یافت. بنابراین جابه‌جایی نیروی کار در جهان به صورت طبیعی صورت خواهد گرفت. این مسائل از اهمیت بازآموزی و آموزش جدید و ارتقای مهارت به شاغلان موجود حکایت دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: اگر کارگران موجود آموزش‌های جدید نبینند از چرخه اشتغال مولد خارج می‌شوند و از آن طرف تعداد بیکاران بیشتر خواهد شد. بنابراین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از رسالت‌های خودش را ارتقا و بازآموزی مهارت کارگران موجود در کارخانه‌ها می‌داند، زیرا این سازمان براساس ماده 110 قانون کار وظیفه دارد، کلیه بنگاه‌های اقتصادی را مؤظف کند که به ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و مراکز کارآموزی بین کارگاهی را ایجاد کند.

به گفته حسینی‌نیا، با توجه به فناوری روز و تکنولوژی جدید که در بنگاه‌های اقتصادی مستقر است، می‌توان کارگران را در مراکز دولتی یا آموزشگاه‌های آزاد برای ارتقای مهارت آموزش داد. بنابراین تکلیف قانونی برای خود بنگاه‌های اقتصادی است و ما هم باید زمینه تسهیلگری در قالب مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد را فراهم کنیم و موضوع بازآموزی مهارت کارگران در دوره مدیریت جدید در سازمان فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

وی این را هم گفت یکی از برنامه‌ها اعزام مربی به صنایع برای آموزش مهارت شغلی و ارتقای شایستگی کارگران و سرپرستان آنها در قالب آموزش ضمن خدمت است و در مواقع ضروری کارفرمایان را ملزم کنیم که کارگران خود را برای دریافت آموزش فنی و حرفه‌ای به مراکز آموزش اعزام کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه آموزش کارکنان کارخانجات به نفع خودشان است که منجر به افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری می‌شود. بنابراین تلاش می‌کنیم، سازمان فنی و حرفه‌ای با صنایع تولیدی که فناوری روز در اختیار دارند، تفاهم‌نامه‌هایی داشته باشیم که در قالب آن بتوانیم با آموزش کارکنان نیروی خدمات پس از فروش و نیروی تکنسین تربیت کنیم.

وی گفت: همچنین استفاده از مربیان آموزش در صنایع سازمان و توسعه آموزش تیم کار به همراه تشویق کارخانجات و شرکت‌ها به ایجاد مراکز آموزش جوار کارگاهی و بین کارگاهی راه‌اندازی کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: با شرکت‌های بزرگ که دارای برند هستند وارد مذاکره می‌شویم تا با کمک آنها مراکز کارآموزی ایجاد کنیم. در حال حاضر 632 مرکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی در کشور ایجاد شده است.

وی اظهار امیدواری کرد، تعداد مراکز جوار کارگاهی بیشتر شود، زیرا این مسئله به نفع خود صنایع کشور هم خواهد بود.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه