ساعت 10:37 ق.ظ
امروز 29 اسفند 1402
ویز نفت
روزهای پرکار وزیر نفت در باکو

حضور چهار روزه وزیر نفت دربیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین دستاوردهای متفاوتی در بر داشت.

به گزارش نیمروز خبر و به نقل از شانا، وزیر نفت که برای شرکت در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین (هفته انرژی باکو) چهارشنبه (۱۱ خردادماه) تهران را به مقصد آذربایجان ترک کرده بود، شنبه (۱۴ خردادماه) به تهران بازگشت. وزیر نفت در این سفر چهار روزه، روزهای پرکاری را پشت سرگذاشت که کوتاه مرور می‌کنیم.

** وزیر نفت در نخستین روز حضور در آذربایجان (چهارشنبه، ۱۱ خردادماه)، با شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان درباره ارتقای حجم سوآپ از ترکمنستان و همکاری در توسعه منابع هیدروکربوری دریای خزر بحث و گفت‌وگو کرد. در این دیدار همچنین با توجه به مسئولیت وزارت نفت در کمیسیون مشترک با روسیه بعضی از مسائل کلیدی مانند فعال‌سازی و رفع موانع کریدور شمال – جنوب و رفع موانع تجارت میان کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه و تسهیل روابط بانکی و استفاده از پول‌های ملی بحث شد.

** جواد اوجی در دومین روز حضور خود در آذربایجان (پنجشنبه، ۱۲ خردادماه)، در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو حضور یافت و در جمع وزیران و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان با بیان اینکه تحریم‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری دولبه است که گریبانگیر خودشان شده است، تأکید کرد: دنیا تشنه انرژی است و ایران می‌تواند بخشی از این نیاز را تأمین کند.

** وزیر نفت در همین روز در بیست‌ونهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) از محل سفارت ایران در آذربایجان به صورت ویدیوکنفرانسی شرکت کرد. جواد اوجی پس از پایان این نشست ۱۱ دقیقه‌ای که به توافق بر سر افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه در ماه ژوئیه (تیرماه – مردادماه) منجر شد، بیان کرد: معتقدم و بار دیگر لازم است تأکید کنم وضع بازار جهانی نفت به‌گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازارهای جهانی باشد، به‌ویژه آنکه با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز مسافرت‌ها در اروپا و آمریکا، شاهد افزایش تقاضای جهانی برای نفت و فرآورده‌های نفتی خواهیم بود.

** سومین روز حضور اوجی در باکو  اما یکی از شلوغ‌ترین روزها بود. جواد اوجی روز جمعه (۱۳ خردادماه) تفاهم‌نامه افزایش انتقال گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان را با میکائیل جباراُف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا کرد. بر اساس این تفاهم‌نامه، دو طرف توافق کردند حجم گاز انتقالی سالانه ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خطوط ایران را دو برابر کنند. این قرارداد به‌صورت حجمی است و ایران به‌عنوان هزینه سوآپ (Swap Fee) بخشی از گاز انتقالی را برمی‌دارد.

** وزیر نفت همچنین روز جمعه با پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان گفت‌وگو کرد. اوجی در این دیدار سیاست دولت سیزدهم را توسعه روابط با همسایگان بیان کرد و گفت: توسعه روابط انرژی بین دو کشور زمینه‌ساز توسعه روابط در دیگر حوزه‌ها نیز خواهد بود. تجربه مشارکت ایران و آذربایجان در میدان شاه‌دنیز تجربه خوبی است که می‌تواند زمینه‌ساز تعریف کار مشترک در بلوک‌ها و میدان‌های نفت و گاز خزر باشد.

** اوجی در سومین روز حضور خود در آذربایجان از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین بازدید کرد و در حاشیه این بازدید با ویرجیل دانیل پوپسکو، وزیر انرژی رومانی و الکساندر نیکولوف، وزیر انرژی بلغارستان در چهار محور بحران انرژی دنیا، صادرات خدمات فنی مهندسی، صادرات تجهیزات و زمینه‌های مختلف همکاری گفت‌وگو کرد.

** جمعه شلوغ وزیر نفت با حضور در مرکز فرهنگی ایران در باکو پایان یافت. وی در این مرکز بیان کرد: با امضای قرارداد سوآپ گاز مسیر برای دیگر حوزه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، ‌برق و تجارت و امثال آنها باز و هموار شده است. اوجی این را هم گفت که در این سفر با دولتمردان آذربایجان توافق کردیم میدان‌های مشترک ایران و آذربایجان در قالب یک کمیته مشترک مورد بررسی و مطالعه برای توسعه قرار بگیرند.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه