ساعت 3:00 ق.ظ
امروز 8 اردیبهشت 1403
زلزله‌زدگان خراسان شمالی چشم انتظار تسهیلات بازسازی

به گزارش نیمروزخبر و به نقل از ایرنا ، نگرانی از تاخیر در تصویب و پرداخت تسهیلات بازسازی، دغدغه این روزهای آسیب دیدگان از زلزله شهرستان های جاجرم، مانه و سملقان و گرمه است.

روستاییان زلزله زده می گویند: توان مالی برای آغاز کار بازسازی ندارند، درآمدشان کفاف ساخت و ساز را نمی دهد، خشکسالی امسال هم بر مشکل اقتصادی و معیشت آنان افزوده است به همین دلایل تا کمک دولت نباشد، نمی توانند کاری انجام دهند.

تاخیر در تصویب تسهیلات بازسازی برای مردم مناطق زلزله زده خراسان شمالی در سال ۹۶ هم  مشکلاتی را برای خانواده ها ایجاد کرد زیراکه، وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در اردیبهشت ماه آن سال سبب بروز خسارت های زیادی در شهرها و روستاهای استان شد.

تصویب تسهیلات بازسازی تا مهرماه همان سال به تاخیر افتاد و کار بازسازی را به عقب انداخت.

در آن سال بخشی از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی به بازسازی سوق یافت از این رو بخشی از کار برای ساخت و ساز انجام شد اما امسال مسوولان بنیاد مسکن استان می گویند تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی، مصرف شده و اعتباری از این محل باقی نمانده است.

پرونده زلزله زدگان خراسان شمالی روی میز هیات دولت

اواسط خردادماه بود که استاندار خراسان شمالی اعلام کرد که میزان دقیق خسارت، نیازها و دغدغه های مردم در زلزله ۲۷ اردیبهشت ماه جاری برآورد شد و در همان هفته پرونده زلزله زدگان این استان در هیات دولت بررسی می شود.

محمد علی شجاعی اظهار داشت: ساخت مسکن، تامین کانکس، ساخت سرویس بهداشتی، حمام سیار، امهال تسهیلات کشاورزان، تسریع در پرداخت حق بیمه از جمله مواردی هستند که در اولویت رسیدگی قرار دارند.

نماینده عالی دولت در استان خراسان شمالی تامین کانکس را یکی از ضرورت های اولیه برای مردم مناطق زلزله‌زده عنوان کرد و افزود: علاوه بر کمک از سوی دستگاه های ملی، اعتبارات استانی را هم برای این امر مهم اختصاص خواهیم داد.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استان در تمام این شرایط باید ضمن آمادگی لازم، از تجهیزات امدادی برای تامین نیازهای  ضروری مردم زلزله زده برخوردار باشد.

اما گزارش ها حاکی است هنوز کانکسی برای این روستاییان تهیه نشده است. 

دست خالی مردم برای آغاز بازسازی

یکی از اهالی روستای شورک شهرستان گرمه در این باره گفت: اهالی روستا توان مالی برای ساخت خانه و بازسازی را ندارند، هنوز هیچ کدام کار بازسازی را انجام نداده اند، پولی برای این کار ندارند و دستشان خالی است.

رضا محمدی اظهار داشت: مردم خسارت دیده در انتظار تصویب و پرداخت تسهیلات بازسازی هستند، اگر این تسهیلات به موقع به دست نرسد نمی توان واحدهای مسکونی را تا پیش از فصل سرما منازل را ساخت.

وی خاطرنشان کرد: در این باره استانداری قول های داده اما تاکنون این وعده ها عملی نشده است.

این روستایی خسارت دیده افزود: شب های این منطقه از هم اکنون سرد است، برای در چادر ماندن باید چراغ والور روشن کنیم، استفاده از این وسیله برای گرمایش و یا پخت و پز خطر وقوع حادثه را به همراه دارد، چند شب پیش یک چادر در این روستا آتش گرفت و سوخت و بخشی از لوازم زندگی هم از بین رفت.

منازل ناایمن و هراس مردم از پس لرزه ها

رییس شورای اسلامی روستای شورک شهرستان گرمه هم در این باره گفت: ۵۵ خانوار در این روستا ساکن هستند که منزل ۹۰ درصد از این اهالی در زلزله اردیبهشت ماه امسال، دچار خسارت شد، برخی ۱۰۰ درصد و برخی کمتر آسیب دیده است.

تیمور محمدی اظهار داشت: بیشتر واحدهای مسکونی این روستا، خشتی و گلی است از این رو در زلزله، تاب لرزه ها را نیاورد و آسیب دید.

وی افزود: پس لرزه ها هنوز هم ادامه دارد و اهالی از حضور در خانه ها هراس دارند، آنان که خانه هایشان در زلزله آسیب کمتری دیده و یا آسیب ندیده هم شب ها را در چادر سپری می کنند.

رییس شورای اسلامی روستای شورک اظهار داشت: اکنون مردم خسارت دیده، نگران رسیدن فصل سرما و نداشتن سرپناه هستند، اما هنوز خبری از تسهیلات نیست.

وی افزود: مردم روستاها توان مالی برای اینکه خود کار بازسازی را آغاز کنند ندارند، خشکسالی امسال هم سبب شده تا درآمدی دست مردم روستا را نگیرد، از این رو در انتظار دریافت تسهیلات هستند اما پرداخت آن هنوز در هیات دولت مصوب نشده است.

رییس شورای اسلامی روستای شورک با اشاره به اینکه زلزله سبب خسارت به قنات شده است گفت: آب قنات به شدت کم شده، اکنون کشاورزان نگران کمبود آب برای کشت و کار و  کاهش محصول هستند، در این زمینه برای مرمت قنات های خسارت دیده از زلزله هم قول هایی داده شد اما هنوز در عملی کاری انجام نشده است.

یکی از اهالی روستای قزل حصار علیا شهرستان گرمه هم در این باره گفت: تشکیل پرونده و صدور پروانه برای بازسازی منازل روستایی در حال انجام است اما مسوولان می گویند که هنوز تسهیلات مصوب نشده است. 

کریم محمدی اظهار داشت: بنیاد مسکن اعلام کرده است که وام قرض الحسنه برای بازسازی پرداخت می کند اما این رقم پاسخگوی نیاز نیست، زلزله زدگان منتظر پرداخت تسهیلات هستند تا بتوانند پیش از فصل سرما  سقفی بالای سر بسازند.

وی افزود: در روستای قزل حصار علیا، بیشتر واحدها در اثر زلزله خسارت دیده است به طوری که حدود ۹۰ درصد از واحدهای مسکونی این روستا آسیب دید و ۲۰ منزل مسکونی به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد.

وی با بیان اینکه روستاییان برای آغاز کار بازسازی توان مالی ندارند افزود: خشکسالی مجال دستیابی به درآمد را از کشاورزان گرفته، کمبود علوفه در مراتع و گرانی نهاده های دامی سبب شده تا دامداری هم درآمدی نداشته باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: اهالی نگران معیشت خود هستند اما، امسال تخریب سقف خانه ها هم قوز بالای قوز شده است.

این روستایی خسارت دیده از زلزله افزود: بیشتر اهالی روستا در چادر سکونت دارند، شب ها سرد و روزها بسیار گرم است و ماندن در چادر غیر قابل تحمل است.

زلزله‌زدگان خراسان شمالی چشم انتظار تسهیلات بازسازی

تشکیل ۶۵۰ فقره پرونده بازسازی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: آواربرداری تمام واحدهای غیرقابل سکونت در منطقه انجام و ۶۵۰  فقره پرونده برای بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده استان تشکیل شده و اقدامات لازم هم برای کمک به خسارت دیدگان از این حادثه در حال انجام است.

علی محمدی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تشکیل و راه اندازی ستاد بازسازی مناطق خسارت دیده از زلزله، تشکیل پرونده برای بازسازی واحدهای آسیب دیده در حال انجام است و ۲۲ نفر مهندس به صورت شبانه روزی در منطقه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه اکنون پی کنی ۱۲ واحد مسکونی در مناطق خسارت دیده از زلزله انجام شده است گفت: تهیه نقشه برای برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله همچنین صدور پروانه ها و آواربراری به صورت رایگان انجام می شود.

خسارت زلزله به یک هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی

معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد انقلاب اسلامی خراسان شمالی هم با بیان اینکه تسهیلات قرض الحسنه به زلزله زدگان پرداخت می شود، گفت: خسارت دیدگان از زلزله به ازای هر واحد مسکونی آسیب دیده ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه دریافت می کنند اما تعداد این تسهیلات بسیار محدود است.

علی روحانی اظهار داشت: اکنون تنها ۱۱۵ فقره تسهیلات با سقف ۳۰۰ میلیون ریال قابل پرداخت است که رقم بسیار ناچیز است.

وی افزود: مردم خسارت دیده از زلزله برای بازسازی منازل دغدغه تسهیلات دارند اما این تسهیلات هنوز در هیات دولت مصوب نشده است.

روحانی گفت: زلزله در شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان به یک هزار ۳۰۲ واحد مسکونی خسارت زد که در آن هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی در روستاها و شهرها نیاز به بازسازی و ۵۷ واحد نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زلزله اخیر ۲۵۲ واحد در روستاهای گرمه، ۶۷۹ واحد در روستاهای جاجرم و ۹۸ واحد در روستاهای مانه و سملقان نیاز به تخریب و بازسازی پیدا کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه هزار و ۲۹ واحد مسکونی روستایی استان نیاز به بازسازی دارد اظهار داشت: در نقاط شهری جاجرم ۱۷۱ واحد و در شهر گرمه ۴۵ واحد و در مجموع ۲۱۶ واحد مسکونی شهری نیاز به بازسازی دارد. 

وی با بیان اینکه در زلزله اخیر ۱۲۱ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شد اظهارداشت: واحدهای خشتی و گلی که در زلزله اخیر دچار خسارت جزئی شده هم به عنوان نیاز به نوسازی قلمداد شده است.

معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به علت زلزله، ۳۸ واحد مسکونی در روستاهای گرمه و ۱۹ واحد در روستاهای جاجرم نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه