ساعت 11:22 ق.ظ
امروز 8 اردیبهشت 1403
فرش
فرش دستباف ایران از شهریور امسال شناسنامه‌دار می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف شهری و روستایی ایران گفت: برای اولین بار فرش دستباف ایران از شهریور امسال شناسنامه‌دار می‌شود و امکان بیمه کردن این محصولات صادراتی به وجود می‌آید.

به گزارش نیمروز خبر وبه نقل از فارس، عبدالله بهرامی اظهار داشت: از سال 97‌ صنعت فرش دستباف با شوک تحریمی آمریکا مواجه شد‌ و ما امکان صادرات فرش ایرانی به آمریکا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست دادیم، همچنین تعهد ارزی ‌که برای صادرکنندگان فرش دستباف ایجاد شده بود، صادرات فرش از 500 میلیون دلار را به 50 میلیون دلار کاهش داد.

وی با بیان اینکه ‌سال گذشته صادرات فرش دستباف به 60 میلیون دلار رسید، افزود: فرش ایران به دلیل اینکه تاکنون شناسنامه نداشت، به صورت رسمی خرید و فروش و صادرات نمی‌شد و گاهی صادرات فرش ایران به نام تجار ترکیه، پاکستان، هند و سایر کشورها به بازار جهانی صادر می‌شد، اما قرار است از شهریور امسال برای فرش ایرانی شناسنامه‌ تهیه شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف شهری و روستایی ایران در توضیح بیشتر گفت: شناسنامه فرش ایران شامل اطلاعاتی مانند مواد اولیه، کارگاه ساخت، محل ساخت، کیفیت، استاندارد و سایر مشخصات است و فرش ایران بعد از شناسنامه‌دار شدن، امکان بیمه‌شدن ‌دارد، در حالی‌که پیش از این امکان بیمه کردن محصول صادراتی فرش وجود نداشت و اگر محموله فرش دچار مشکل و یا سرقت می‌شد، امکان پیگیری نداشت و به همین دلیل محصول فرش ایرانی به نام تجار کشورهای رقیب مانند هند و پاکستان و حتی چین صادر می‌شد.

بهرامی اظهار امیدواری کرد، با شناسنامه‌دار کردن فرش ایران، جایگاه اصلی فرش به عنوان یک هنر بومی و ملی ایران به دست آید و محصول ایرانی از این پس به نام کشورهای خارجی صادر نشود.

وی اضافه کرد: صدور شناسنامه ‌با نشان GS1 تحت استاندارد سازمان بین‌المللی استاندارد خواهد بود که در سطح جهانی شناخته خواهد شد. یک کد رهگیری خواهد داشت که قابل رهگیری و پیگیری است و امکان بیمه کردن محموله فرش صادراتی ایجاد خواهد شد.

بهرامی درباره اینکه بر اساس مستندی از کشورهای آفریقا، محصول فرش ایرانی در آن کشور حضور داشت، درحالی‌که آنها تاجران ایرانی را ندیده بودند، گفت: این مسئله به خاطر نداشتن شناسنامه فرش بوده است، همچنین از قدیم تعدادی تاجر سنتی فرش بوده‌اند که متأسفانه با افراد جوان جایگزین نشده و هم‌اکنون شبکه صادرات و توزیع فرش در خارج از کشور به دست تاجران کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند و ترکیه افتاده است.

وی اظهار امیدواری کرد با تهیه شناسنامه فرش ایرانی، علاوه بر به دست آوردن بازارهای خارجی، نام و نشان فرش ایرانی در کشورها برجسته می‌شود، امکان رهگیری و استفاده از ارزش افزوده در صنعت فرش و همچنین هویت ایرانی فراهم می‌شود.

بهرامی گفت: داشتن شناسنامه برای فرش ایران که بر روی محصول الصاق می‌شود می‌تواند از تقلب در این صنعت جلوگیری کند و هنر صنعت فرش ایرانی دوباره می‌تواند بازارهای خارجی را در یک رقابت سالم به دست آورد.

فرش ایرانی (persian rug) نماد ظرافت،‌هنر‌مندی،‌ زیبایی،‌ همرنگی با طبیعت و اصالت است،‌ اما صادرات سنتی و غیر‌حرفه‌ای از یک سو، نداشتن شناسنامه کیفیت و مالکیت معنوی از سوی دیگر و تحریم ظالمانه از دیگر سو، موجب شده است ‌محصول هنر دست فرش بافان ایران زمین به نام کشورهای رقیب تمام شود.

‌امروزه صادرات حرفه‌ای ایجاب می‌کند که محصول اصیل هنر صنعت فرش ایران با شناسنامه فنی و اصالت همراه باشد و صادرات هنر ایرانی به نام سرزمین ما باشد و بتوان به جایگاه دوران طلایی فرش ایران در دنیا دست پیدا کنیم، از طرفی تولید مطابق ذوق و سلیقه مشتری امروزی هم عامل مهمی در حفظ جایگاه هنر صنعت فرش ایران دارد.

خبر روز
اینستاگرام نیمروز
تبلیغات
خبر نامه الکترونیک
نماد اعتماد رسانه